چهار فضانورد پس از سه روز از فضا به زمین بازگشتند

یک گروه چهار نفری فضانوردان که همه غیرنظامی و فضانورد غیرحرفه‌ای بودند، پس از گذراندن سه روز در فضا با موفقیت در اقیانوس اطلس فرود آمدند.blankاین اولین بار است که یک گروه که همه غیرنظامی و فضانورد آماتور بودند، مدار زمین را دور زدند.

به گزارش بی بی سی، چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ سپتامبر)، یک میلیاردر و سه شهروند دیگر با کپسول دراگون شرکت فضایی اسپیس ایکس، از مرکز فضایی کندی در فلوریدای امریکا به فضا سفر کردند و ساعت ۷:۰۰ روز شنبه ۱۸ سپتامبر به وقت محلی در اقیانوس اطلس فرود آمدند.

با باز شدن چهار چتر نجات، سرعت کپسول گرفته شد و پس از فرود در آب، قایق‌های شرکت اسپیس ایکس به سرعت به طرف محل فرود حرکت کردند.

جارد ایزاکمن، هِیلی آرسنو، سیان پراکتور و کریس سمبروسکی چهار خدمه ماموریت «اینسپیریشن ۴» هستند که شش ماه با شرکت اسپیس اکس مشغول تمرین های فشرده بوده اند.

جارد ایزاکمن که ۳۸ سال دارد و با ساخت سیستم هایی برای پردازش مبادلات کارت اعتباری میلیاردر شده است، در واقع رماندهی این ماموریت را به عهده داشته است.

او مبلغ نامشخصی که مجله تایم تخمین زده حدود ۲۰۰ میلیون دالر بوده، به ایلان ماسک همکار میلیادر خود و شرکت او اسپیس ایکس پرداخت تا چهار صندلی سرنشینان کپسول دراگون را برای این سفر در اختیار بگیرد.

او گفته بود که سه صندلی این ماموریت را در اختیار کسانی که سرگذشت الهام بخشی داشته اند، قرار می‌دهد.

سیان پراکتور، ۵۱ ساله، زمین شناس و از کاندیداهای سابق فضانوردی ناسا، هیلی آرسنو، ۲۹ ساله دستیار علوم صحی که از ابتلا به سرطان استخوان در کودکی جان سالم به در برده و کریس سمبروسکی، ۴۲ ساله کهنه سرباز نیروی هوایی امریکا و انجینر معلومات فضا به عنوان سه همسفر، جارد ایزاکمن را در این سفر همراهی کردند.

آقای ایزاکمن پس از فرود این سفر را فوق العاده توصیف کرده و گفته که این شروع راه خواهد بود.

این سومین ماموریت از این دست است که شرکت فضایی ایلان ماسک در آن انسان را به فضا برده و بازگردانده است و نقطه عطف دیگری در صنعت گردشگری فضایی است که پس از وقفه ده ساله دوباره رو به شکوفایی گذاشته است.

ایلان ماسک، دقایقی پس از فرود موفقیت آمیز در توییتی به عوامل ماموریت «اینسپیریشن۴ » تبریک گفته است.

تاد اریکسون؛ مدیر این ماموریت فضایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است: «به دومین عصر فضایی خوش آمدید. سفرهای فضایی برای زنان و مردان معمولی بیش از پیش قابل دسترسی خواهد شد.»

در طول سفر، کپسول دراگون که آنها را حمل می‌کرد به وسیله کامپیوترهایی که از راه دور زیر نظر کارشناسان اسپیس اکس بود، کنترل می‌شد.

این کپسول قرار نبود که به ایستگاه فضایی بین المللی نزدیک شود و به جای آن پروازی آزاد در ارتفاع ۵۷۵ کیلومتری انجام داد.

کارشناسان در این ماموریت فضایی اطلاعاتی در مورد میزان اکسیجن خون، خواب، توانایی‌های شناختی و سایر علائم حیاتی آنها در طول سفر جمع آوری کردند تا تاثیر فضا بر افراد غیر حرفه‌ای را بهتر بررسی کنند.

این ماموریت از نظر صنعت گردشگری فضایی اهمیت زیادی دارد.

به تدریج فعالیت های فضایی – حتی پرواز انسان به فضا – بیش از پیش جنبه تجاری پیدا می کند و ایده سفر به مدار زمین بدون تکیه بر سازمان های عمده فضایی کشورها عادی‌تر خواهد شد.

ریچارد برانسون و جف بزوس میلیاردرهای بریتانیایی و امریکایی پیشتر در تابستان امسال با وسایل نقلیه فضایی ساخت شرکت هایشان به ورای اتمسفر زمین سفر کردند.

مطالب مرتبط