پیمان «آکوس»؛ هشدار کوریای شمالی درباره مسابقه تسلیحات اتمی

دولت کوریای شمالی تصمیم امریکا برای کمک به ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا را اقدامی بسیار نامطلوب و خطرناک خواند و آن را محکوم کرد. به باور پیونگ یانگ، معاهده آکوس در این زمینه می‌تواند باعث آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای شود.blank

یک مقام وزارت خارجه کوریای شمالی امروز دوشنبه، ۲۰ سپتامبر ضمن محکوم نمودن این تصمیم بر اقدام متقابل در صورت وجود هر گونه تهدیدی برای امنیت این کشور تاکید کرده است.

رئیس بخش اخبار خارجی وزارت امور خارجه کوریای شمالی به خبرگزاری رسمی مرکزی کوریا (KCNA) گفت که در صورتی که این اقدام حتی اندکی بر امنیت این کشور تاثیر منفی بگذارد، کوریای شمالی متقابلاً اقدام خواهد کرد.

او افزود: «این‌ها اقدامات بسیار نامطلوب و خطرناکی هستند که توازن راهبردی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را بر هم می‌زند و باعث آغاز زنجیره‌ای از رقابت تسلیحات هسته‌ای می‌شود.»

به گفته او، پیونگ یانگ از نزدیک به پس زمینه تصمیم امریکا نگاه می‌کند.

این مقام کوریای شمالی با اشاره به دولت «جو بایدن» رییس جمهور امریکا هم گفت: «نگرش دوجانبه امریکا هنجار و نظم بین‌المللی پذیرفته شده جهانی را از بین می@برد و صلح و ثبات جهانی را به طور جدی تهدید می‌کند.»

این در حالی است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی با امریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، امریکا و بریتانیا متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد؛ طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و امریکا فراخواند.

مطالب مرتبط