ابراز نگرانی قریشی از افزایش حملات طالبان پاکستانی

شاه‌محمود قریشی؛ وزیر امور خارچه پاکستان با اشاره به حملات داعش در افغانستان می‌گوید که پاکستان نیز با تهدید جدی حملات طالبان پاکستانی، داعش و آزادی‌خواهان بلوچ رو‌به‌رو است.blank

آقای قریشی این سخنان را روز سه‌شنبه، ۳۰ سنبله در نشست شورای روابط خارجی امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد.

او با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: «پاکستان در حال حاضر با حملات تروریستی تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی)، داعش و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان رو به رو است. در حالی که همه ما شاهد عواقب هولناک بمب گذاری انتحاری داعش در کابل در ماه گذشته بودیم.»

او در این نشست، مواضع پاکستان درباره روابط دوجانبه با ایالات متحده، تحولات منطقه‌ای، اوضاع افغانستان، روابط با هند و همکاری با جامعه جهانی را تشریح کرد.

وزیر خارجه پاکستان با اشاره به جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان گفت که امکان وجود اهداف مشترک ما با واشنگتن در افغانستان هست؛ اما رویکرد پاکستان با امریکا دچار اختلاف است.

وی هشدار داد که انزوای افغانستان در دهه ۹۰ میلادی یک اشتباه بود و تکرار این روش در آینده نیز اشتباه خواهد بود. به گفته او، افغانستان منزوی و ناپایدار دقیقاً به همان محیطی تبدیل می‌شود که گروه‌های تروریستی در جستجوی آن هستند.

وزیر امور خارجه پاکستان از رویکرد امریکا در قبال این کشور در گروه ویژه اقدام مالی نیز انتقاد کرد. این گروه به دلیل حمایت پاکستان از تروریزم، اقدامات مالی محدودکننده را علیه این کشور روی دست گرفته است.

پس از سلطه سراسری طالبان در افغانستان، پاکستان همواره از کشورهای جهان خواسته تا با طالبان روابط خود را حفظ کنند. وزیر خارجه پاکستان پیش از این بارها خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا نیز شده‌بود.

مطالب مرتبط