کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل: خطر بازگشت زنان افغان به دهه ۹۰ وجود دارد

میشل باشله؛ کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید با محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان در افغانستان، خطر بازگشت زنان و دختران افغان به دهه ۹۰ وجود دارد.blankاو این اظهارات را در هفتادوششمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه، ۳۰ سنبله، آغاز شده، بیان کرد.

باشله گفت که زنان افغان در بسیاری از بخش‌های کاری با محدودیت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو هستند و آنان از زندگی اجتماعی حذف شده‌‌اند.

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد با بیان این‌که وعده‌های طالبان با علکرد آن‌ها در تضاد است، گفت که ادارات مربوط به زنان حذف و حضور آنان بدون محرم در بعضی از مناطق ممنوع شده‌است.

او هشدار داد که محرومیت زنان برای حضور در فضای عمومی و محدویت‌ علیه آن‌ها عواقب شدیدی را برای زنان در پی خواهد داشت.

به گفته باشله، با محدودیت‌های وضع‌شده، خانوادهایی که توسط زنان سرپرستی می‌شوند، دیگر نمی‌توانند کار کنند و در معرض خطر قرار دارند.

او تاکید کرد که زنان باید آزادانه و بدون موانع یا محدودیت‌های خاص زندگی کنند و حق آنان برای زندگی عاری از خشونت جنسی و دست‌رسی برابر باید رعایت شود.

در هفتادوششمین اجلاس عمومی سازمان ملل برخی از رهبران کشورها نیز به حقوق زنان افغان پرداختند و در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا در سخنرانی خود گفت که از طالبان انتظار داریم که ضوابط جهانی حقوق بشر را رعایت کنند.

او افزود که «ما خواستار آن هستیم که زنان و دختران افغانستان از حقوق کامل برخوردار شوند».

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنرانی خود تاکید کرد که باید از حقوق زنان و دختران افغانستان حمایت کرد.

او گفت: «یکی از شکاف های موجود جهان عبارتند از شکاف صلح مانند افغانستان که باید از حقوق بشر به خصوص زنان و دختران حمایت کرد و شرایط آغاز گفتگوی سیاسی را فراهم کرد».

در ادامه رییس جمهوری برازیل نیز نسبت به شرایط حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که برخی از کشورهای غربی به رسمیت‌شناختن طالبان را مشروط به رعایت حقوق بشر کرده‌اند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان از دولت‌های جهان خواسته تا حاکمیت این گروه را به رسمیت بشناسند تا به وضعیت بشری در افغانستان که امسال بحرانی گفته شده، رسیدگی شود.

مطالب مرتبط