هشدار عمران خان درباره خطر آغاز جنگ داخلی در افغانستان

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان درباره آغاز جنگ داخلی در افغانستان در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر هشدار داده و گفته‌است که این مساله منجر به بحران انسانی می‌شود.blank

او این موضوع را روز سه‌شنبه، ۳۰ سنبله در گفتگو با بی‌بی‌سی بیان کرد و افزود که بحران انسانی در افغانستان بر پاکستان نیز اثر مستقیم می‌گذارد.

عمران خان گفت: «اگر طالبان نتوانند دولت فراگیر در این کشور تشکیل دهند، خطر جنگ داخلی دیر یا زود در افغانستان وجود دارد.»

او اضافه کرد که در صورت بروز جنگ داخلی در افغانستان، اسلام‌آباد اساساً نگران احتمال وقوع بحران انسانی و پناهندگان و همچنین احتمال استفاده از خاک افغانستان از سوی گروه‌های مسلح است که با دولت پاکستان می‌جنگند و این به معنای یک افغانستان بی‌ثبات و آشفته است.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: «اگر کنترلی در کار نباشد یا درگیری‌ها ادامه یابد، این مکانی ایده‌آل برای تروریست‌ها است و این نگرانی ما است. بنابراین تروریزم از خاک افغانستان و ثانیا اگر بحران انسانی یا جنگ داخلی پیش بیاید، مساله پناهندگان برای ما است.»

عمران خان پیش‌تر نیز درباره بازکردن باب گفتگو با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اظهاراتی را مطرح کرده‌بود.

طالبان اکثر اعضای کابینه جدیدشان را به عنوان سرپرست تعیین کرده‌اند و در این کابینه زنان هیچ نقشی ندارند. همچنین حضور دیگر اقوام افغانستان در ترکیب کابینه بسیار کمرنگ است.

مطالب مرتبط