رعایت حقوق بشر، شرط بایدن و جانسون برای به رسمیت‌شناختن طالبان

جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا و بوریس جانسون؛ نخست‌وزیر بریتانیا در دیداری درباره وضعیت افغانستان گفتگو کردند. این مقام‌ها گفته‌اند که دولت طالبان ممکن است با رعایت حقوق بشر به رسمیت شناخته شود.blank

به گزارش رسانه‌های امریکایی، این دیدار روز چهارشنبه، ۳۱ سنبله در کاخ سفید انجام شد و در آن سران دو کشور تاکید کردند که از همه ابزارهای دیپلماتیک و بشری برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته استفاده خواهند کرد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفته‌است که دوطرف همچنین پیشرفت‌هایی که در نشست گروه هفت در ماه گذشته برای هماهنگی اقدامات بین‌المللی در مورد افغانستان صورت گرفته را مورد بحث قرار دادند.بر

بر بنیاد بیانیه، بایدن و جانسون همچنین توافق کردند که هرگونه به رسمیت شناختن بین‌المللی طالبان باید به طور هماهنگ صورت گرفته و به رعایت حقوق بشر توسط این گروه مشروط باشد.

دوطرف تاکید کرده‌اند که اتخاذ رویکرد دیپلماتیک، بهترین راه برای جلوگیری از بحران بشری در افغاستان است و انجام این کار بهترین راه برای گرامی‌داشت یاد کسانی است که جان خود را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان فدا کردند.

بیش از یک‌ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد و دو هفته پیش این گروه دولت جدید خود را اعلام کرد؛ اما هنوز هیچ کشوری دولت آنان را به رسمیت نشناخته‌است. تشکیل دولت همه‌شمول، رعایت حقوق بشر، تامین آزادی‌های اجتماعی و مبارزه با تروریزم از شرایط عمده اکثر کشورها برای به رسمیت‌شناختن طالبان است.

برخی کشورها اما با آن‌که بر رسیدگی به وضعیت بشری و همکاری با افغانستان تاکید کرده‌اند، گفته‌اند که تصمیمی برای به رسمیت‌شناختن طالبان ندارند.

مطالب مرتبط