افغانستان محور گفتگوی وزرای خارجه اعضای دایم شورای امنیت با دبیر کل سازمان ملل

وزرای امور خارجه کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل با آنتونیو گوترش؛ دبیر کل این سازمان دیدار و درباره وضعیت افغانستان و دولت آینده کشور گفتگو کردند. این دیدار با حضور شش اشتراک‌کننده پشت درهای بسته انجام شده‌است.blank

به گزارش رسانه‌های روسی، در این نشست که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، وزیران خارجه روسیه، ایالات متحده، چین، فرانسه و بریتانیا حضور داشتند و در جریان گفتگوی‌شان خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شدند.

بر بنیاد این گزارش همچنین وزرای امور خارجه اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل در این نشست، پیرامون وضعیت افغانستان و لزوم ارائه کمک‌های بشردوستانه به این کشور و کشورهای پذیرنده پناهجویان افغان گفتگو کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست صادر شده، آمده‌است که مسایل مبرم در دستور کار شورای امنیت با تأکید بر وضعیت کنونی در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

بیانیه افزوده‌است: «مذاکره‌کنندگان بر ضرورت فوری ارائه کمک‌های بشردوستانه به صورت بی‌وقفه به افغانستان و کشورهای پذیرنده پناهجویان افغان و غیرقابل قبول بودن گسترش تهدیدهای تروریستی و مواد مخدر در سراسر جهان تاکید کردند.»

این در حالی است که کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل مواضع متفاوتی درباره افغانستان پس از حاکمیت طالبان در این کشور دارند. روسیه و چین خود را به طالبان نزدیک کرده و وعده‌های حمایت از آنان را داده‌اند؛ اما امریکا و بریتانیا و فرانسه به اضافه آلمان مواضع محتاطانه‌تری دارند و برخی شرایط را برای به رسمیت شناختن طالبان گذاشته‌اند. از فرانسه گفته‌است که به هیچ صورت حاضر نیست طالبان را به رسمیت بشناسد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که وزارت امور خارجه کوریای شمالی، نشست هفته گذشته شورای امنیت درباره افغانستان را تمسخرآمیز توصیف کرده و در عین حال، از جنایت‌های غرب و امریکا در افغانستان به شدت انتقاد کرده‌است.

مطالب مرتبط