تمرکز دادگاه کیفری بین‌المللی بر جرایم جنگی طالبان و داعش در افغانستان

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به دنبال از سرگیری روند تحقیقات در مورد جرایم جنگی در افغانستان است.گفته می‌شود، طالبان و داعش در محراق توجه این دادگاه در روند تحقیق در مورد جرایم جنگی در افغانستان قرار دارد.blankکریم خان؛ دادستان دادگاه کیفری بین المللی لاهه امروز دوشنبه، ۵ میزان با نشر بیانیه‌ای گفته است که با توجه به تحولات اخیر در افغانستان در خواست پیگرد جنایات جنگی در این کشور از قاضیان دادگاه بین المللی جرایم صورت گرفته است.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی جرایم افزوده است که به دنبال سقوط حکومت پیشین و تسلط طالبان در افغانستان، « وضعیت به گونه چشمگیر تغییر کرده است.»

او همچنین گفته است که در این تحقیق جرایم جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان در اولویت قرار ندارد و بیشتر توجه روی طالبان و گروه داعش خواهد بود.

کریم خان همچنین گفته است: « پس از بررسی محتاطانه موضوعات، به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر، دیگر دورنمایی از تحقیقات موثق و موثر در داخل افغانستان وجود ندارد.»

دادگاه بین‌المللی جرایم از ۱۵ سال به اینسو در صدد پیگرد ادعاهای مبنی بر جنایات جنگی در افغانستان بود تا اینکه سال گذشته تحقیقات کامل را در این زمینه آغاز کرد. اما حکومت پیشین روند تحقیقات این دادگاه را معطل کرد و گفت که خود حکومت در زمینه جنایات جنگی تحقیق خواهد کرد.

دادگاه لاهه، آخرین گزینه برای پیگرد تحقیقات در مورد جنایات جنگی است و معمولا این دادگاه زمانی روند تحقیق را آغاز می‌کند که کشورهای عضو قادر به انجام تحقیقات در زمینه جنایت علیه بشریت یا نسل کشی نباشد.

با این حال، اکنون اعضای این دادگاه کیفری بین‌المللی، قرار است در خواست تحقیقات را که در آن ادعاهایی مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی از سوی جناح‌های مختلف از جمله نظامیان امریکایی، نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین و همچنین طالبان و داعش را بررسی کند.

اما دولت امریکا پیش از این گفته است که این محکمه صلاحیت بررسی قضایای مربوط به نظامیان و شهروندان امریکایی را ندارد.

این دادگاه در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت آن را به دست آورد.

مطالب مرتبط