ازبکستان برای همکاری با دولت طالبان اعلام آمادگی کرد

عبدالعزیز کاملوف؛ وزیر خارجه ازبکستان در سفرش به کابل با مولوی عبدالکبیر و مولوی عبدالسلام حنفی معاونان؛ رییس دولت طالبان دیدار کرد. او در این دیدار گفته‌است کشورش آماده‌است با طالبان همکاری کند.blankمقامات طالبان از وزیر خارجه ازبکستان و هیات همراه‌اش در ارگ ریاست جمهوری پذیرایی کرده‌اند.

طبق اعلامیه اداره امور، مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس دولت طالبان با استقبال از هیات ازبکستانی، گفته که افغانستان و ازبکستان همسایه‌های نزدیک‌ است و روابط حسنه، تاریخی، دینی و فرهنگی دارند.

او از تامین امنیت کامل پروژه‌های ازبکستان در افغانستان اطمینان دادند و تاکید کردند که از قلمروی افغانستان هیچگاه تهدیدی بر سایر کشورها متوجه نخواهد شد.

عبدالعزیز کاملوف؛ وزیر امور خارجه ازبکستان گفته‌است که ملت‌های افغانستان و ازبکستان از قرن‌ها به‌ این‌سو دوست بوده‌اند و مشترکات دینی و فرهنگی دارند. او تاکید کرده‌است «باید با همدیگر کمک کنیم و ما آماده همکاری با جانب افغانستان در عرصه‌های مختلف هستیم».

در اعلامیه اداره امور آمده‌است کاملوف تجارب کشورش را برای رهایی از مشکلات و برقراری روابط با جهان با جانب افغانستان شریک کرده‌است.

او گفته که «ما با اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا پیام دادیم تا سرمایه‌های مردم افغانستان را که در بانک های بین المللی مسدود شده اند، دوباره به افغانستان واگذار کنند».

وی آمادگی کشورش را بخاطر احیای میدان هوایی بین‌المللی مولانا جلال‌الدین بلخی ابراز کرده‌است.

ازبکستان تاکنون رسماً حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کشورهای دیگر آسیای میانه بجز تاجیکستان برای همکاری با دولت طالبان اعلام آمادگی کرده‌است.

تاکنون هیچ کشوری حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

قدرت‌‌های جهانی پیش‌شرط‌های اصلی پذیرش طالبان به عنوان نماینده مشروع مردم افغانستان را رعایت حقوق بشر، تشکیل دولت فراگیر و عدم تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریزم، تعیین کرده‌اند.

مطالب مرتبط