اتاق تجارت: تعرفه گمرکی طالبان، عامل افزایش قیمت مواد نفتی است

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، بلندرفتن تعرفه گمرکی توسط طالبان و کاهش واردات مواد نفتی باعث افزایش قیمت تیل و گاز مایع در بازارهای کشور شده‌است.blankتوکل احمدیار؛ رییس عمومی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، امروز(چهارشنبه، ۲۱ میزان) در جلسه مشورتی با واردکنندگان، وضعیت عرضه و تقاضای مواد نفتی و گاز مایع را بررسی کرده‌است.

در این نشست نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت «امارت اسلامی» نیز حضور داشته‌است.

رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در رابطه با افزایش قیمت مواد نفتی در بازارهای کشور، گفته که واردات مواد نفتی قبلاً از کشور ایران صورت می‌گرفت و پایین‌تر از قیمت جهانی بود، اکنون کاهش یافته و این امر روی قیمت‌ها تأثیر زیادی گذاشته‌است.

او بلند رفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی را نیز یکی دیگر از عوامل افزایش بهای سوخت گفته‌است.

رییس اتاق تجارت علاوه کرده که تخلیه و استفاده از ذخایر بزرگ تاجران در بنادر کشور هنگامی که واردات بر اثر مشکلات تغییر نظام متوقف بود، بازارهای کشور را با کمبود مواد نفتی مواجه کرده؛ اما در حال حاضر مسئولان گمرک‌های «امارت اسلامی» اجازه تخلیه تیل وارداتی تاجران از ذخایر بزرگ را نمی‌دهند.

احمدیار، یکی از عوامل دیگر افزایش قیمت مواد نفتی را بلند رفتن تعرفه گمرکی از سوی وزارت مالیه طالبان عنوان کرده‌است.

او عامل دیگری را که روی قیمت مواد نفتی تاثیر منفی گذاشته، ایجاد مشکلات از سوی حکومت ایران با تاجرانی دانسته که قبلاً با قیمت پایین قرارداد داشته‌اند؛ ولی اکنون دولت ایران از یک‌سو نفت به قیمت قبلی را نمی‌پردازد و از سوی دیگر تاجران نیز موفق به اخذ پول‌های خود از آن کشور نمی‌شوند.

رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از وزیر صنعت و تجارت طالبان خواست تا در حل مشکلات تاجران در بنادر و انتقال پول تاجران جهت خرید مواد نفتی همکاری کند.

نورالدین عزیزی هم گفته که در قسمت کاهش قیمت‌ها گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

وی افزوده که اولویت طالبان جلوگیری از رقابت ناسالم و حل مشکلات تاجران است.

او خاطرنشان کرده که روی این مسائل در کابینه بحث جریان دارد و مشکلات تاجران یکی پس از دیگری حل می شود.

این در حالی است که در آستانه فصل سرما، قیمت سوخت و اولیه در بازارهای افغانستان به شدت افزایش یافته‌است.

در گذشته بهای یک کیلو گاز مایع از ۵۰ تا ۶۰ افغانی بود؛ اما اکنون به ۹۰ افغانی رسیده‌است. به همین ترتیب قیمت مواد خوراکی دوبرابر شده‌است.

مطالب مرتبط