نگرانی روسیه درباره تسلیحات باقی‌مانده در افغانستان؛ «امریکا بمب کار گذاشته‌است»

نیکولای پاتروشف؛ دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید، امریکا با رهاکردن سلاح‌های مدرن در افغانستان که ممکن است به دست داعش و القاعده برسد، در واقع بمب ساعتی کار گذاشته است.blankاو در نشست سران سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: «ایالات متحده هنگامی‌که مقادیر فراوانی سلاح مدرن و تجهیزات نظامی در افغانستان برای طالبان رها کرد، در واقع در منطقه بمب ساعتی کار گذاشت».

وی گفت که در شرایط و وضعیت کنونی افغانستان این سلاح‌ها به راحتی می‌توانند به دست داعش، القاعده یا سایر گروه‌ها بیفتند که چالشی جدی برای کشورهای مستقل مشترک المنافع است.

سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه هم در این نشست خواستار مسدود شدن مسیرهای تامین سلاح توسط تروریست‌ها در افغانستان شد.

لاوروف با تاکید بر اهمیت جلوگیری از بدتر شدن وضعیت انسانی در افغانستان به منظور ممانعت از افزایش مهاجرت‌ها به کشورهای آسیای مرکزی، گفت: «نسبت به نفوذ عناصر تروریستی یا افراطی از مرزهای جنوبی‌مان تحت نام پناهجویان نگران هستیم. راه های تامین سلاح توسط تروریست ها در افغانستان باید در اسرع وقت مسدود شود».

سلاح‌های مدرن و تجهیزات پیشرفته شامل هواپیماهای جنگی که امریکا در اختیار ارتش افغانستان قرار داده بود، اکنون به دست طالبان است.

مقامات امریکایی هم در مورد این سلاح‌ها نگرانی دارند؛ اما بیشتر بیم دارند که سلاح‌های امریکایی باقی‌مانده در افغانستان، در اختیار روسیه و چین قرار گیرند.

به تازگی دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا گفته است که چرخبال‌های امریکایی در افغانستان، به دست روسیه و چین قرار گرفته و این کشورها از آن کپی‌برداری و ممتاژ خواهند کرد.

مطالب مرتبط