رییس جمهور آلمان: هدف ایجاد یک نظام سیاسی پایدار در افغانستان عملی نشد

فرانک والتر اشتاین‌مایر؛ رییس جمهوری آلمان در مراسم تقدیر از نظامیان این کشور که در افغانستان مأموریت انجام داده‌اند، گفت که هدف ایجاد یک نظام پایدار سیاسی در افغانستان عملی نشد.blank

روز چهارشنبه (۲۱ میزان) مراسمی با مقامات آلمان برای تقدیر از سربازان این کشور که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان فعالیت داشتند، برگزار شد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر؛ رییس جمهوری آلمان ضمن قدردانی از فعالیت ارتش این کشور در افغانستان به موفقیت و عدم موفقیت ماموریت ارتش آلمان در آن کشور اشاره کرد.

رئیس جمهوری آلمان گفت که سربازان ارتش آلمان در مبارزه علیه تروریزم در افغانستان به اهداف تعیین‌شده دست یافتند؛ اما هدف ایجاد یک نظام پایدار سیاسی در افغانستان عملی نشد.

مأموریت ناموفق
ولفگانگ شویبله؛ رییس پارلمان آلمان هم در سخنرانی خود گفت که ماموریتی که «ما برای سربازان آلمانی در افغانستان پیش‌بینی کرده‌بودیم، آ‌ن‌گونه که امید می‌رفت با موفقیت به پایان نرسید».

او تاکید کرد که مسئولیت این موضوع متوجه سربازان ارتش آلمان نیست و پارلمان آلمان باید علت ناموفق‌بودن این ماموریت را جستجو و اعلام کند.

شویبله تاکید کرد که باید از تجربه حضور نظامی آلمان در افغانستان نتیجه‌گیری کرد و آموخت.

بیش از ۱۵۰ هزار نظامی آلمان از سال ۲۰۰۱ میلادی تا تابستان امسال در افغانستان مأموریت داشتند. در این مدت ۵۹ سرباز آلمانی در افغانستان کشته شدند.

سربازان آلمانی همانند سایر نیروهای ناتو طبق توافقی که امریکا با طالبان امضا کرده‌بود، از افغانستان خارج شدند که با پایان ماموریت کشورهای غربی، طالبان به قدرت رسیدند.

مطالب مرتبط