امریکا به ترکیه اف-۱۶ را به‌ جای جنگنده‌های اف-۳۵ پیشنهاد کرد

امریکا پیشنهاد داده است که در ازای سرمایه‌گذاری پیشین ترکیه در پروژه جنگنده‌های اف-۳۵، به این کشور جنگنده اف-۱۶ بفروشد.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز، ریاست جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد امریکا پیشنهاد داده است که در ازای سرمایه‌گذاری پیشین ترکیه در پروژه اف-۳۵، به این کشور جنگنده اف-۱۶ بفروشد؛ پیش از این، آنکارا، به دلیل خرید تسلیحاتی از روسیه، از قرارداد خرید اف-۳۵ امریکا حذف شده بود.

طبق گفته‌های منابع آگاه، ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی، درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت لاکهید مارتین و ۸۰ کیت به روزرسانی هواپیماهای فعلی خود را به آمریکا ارائه داده بود.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه ترکیه سامانه دفاع هوایی دفاعی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کرد، این کشور را از برنامه جنگنده‌های مخفی اف ۳۵ خود خارج کرد. آمریکا پیشتر به آنکارا هشدار داده بود که در صورتی که این کشور تصمیم به خرید سامانه اس- ۴۰۰ روسی بگیرد، از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ محروم خواهد شد.

با این همه ترکیه به هشدارهای امریکا توجهی نکرد و در نهایت ایالات متحده برنامه تحویل جنگنده اف-۳۵ به ترکیه را مسدود ساخت.

آنکارا در حال حال حاضر به دنبال جبران خسارت خود برای عدم تحویل این پروژه از سوی آمریکا است. ترکیه مبلغ ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر برای این پروژه و خرید ۱۰۰ جنگنده اف-۳۵ به امریکا پرداخت کرده است.

مطالب مرتبط