وزیر خارجه پاکستان با ملا حسن آخوند دیدار کرد

شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان پس از ورود به کابل با ملا محمد حسن آخوند؛ نخست‌وزیر دولت طالبان دیدار کرد.blank

آقای قریشی، ظهر امروز پنج‌شنبه ۲۹ میزان در راس یک هیات به همراه فیض حمید؛ رییس پیشین استخبارات پاکستان وارد کابل شد و از سوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان مورد استقبال قرار گرفت.

منابع از حکومت طالبان می‌گویند که در نشست امروز وزیر خارجه پاکستان با ملا محمد حسن آخوند، مسایل مرتبط با روابط کابل و اسلام‌آباد بحث شده‌است.

هنوز جزئیات بیش‌تری از این دیدار منتشر نشده؛ اما پیش‌تر گفته شده‌بود که موضوع مهاجران افغان در پاکستان و کمک‌های جهانی به افغانستان از مسایل مورد بحث قریشی با مقامات طالبان است.

این نخستین سفر وزیر خارجه پاکستان به کابل پس سقوط افغانستان به دست طالبان است.

جنرال فیض حمید پیش از این نیز در نخستین‌ روزهای سلطه طالبان به کابل سفر کرده‌بود. او در آن زمان، رییس سازمان استخبارات پاکستان بود و سفر وی با حواشی جنجالی و بحث‌برانگیز زیادی همراه شد. هزاران نفر در سراسر کشور علیه پاکستان، تظاهرات کردند، جنگ در پنجشیر با ادعای بمباران مواضع مخالفان طالبان از سوی جنگنده‌های پاکستانی به نفع طالبان به پایان رسید و کابینه سرپرست طالبان نیز بدون مشارکت دیگر اقشار، اقلیت‌ها، زنان و جریان‌های سیاسی، اعلام وجود کرد.

برخی منابع طالبان نیز از اختلاف میان رهبران آن گروه درباره مسایل مربوط به توزیع قدرت در پی سفر «مهمان پنجابی» به کابل خبر دادند. پس از آن، شایعاتی درباره حذف ملا برادر از سوی عوامل طرفدار پاکستان در درون گروه طالبان، منتشر شد؛ اما آقای برادر اندکی بعد همه این شایعات را تکذیب کرد؛ اگرچه او هنوز حضور چشمگیری در همایش‌ها، سفرها و دیدارهای سران طالبان ندارد.

مطالب مرتبط