خودکشی یک معلم در کابل؛ آموزگاران: معاشات پرداخت نشود فاجعه انسانی حتمی است

شماری از آموزگاران، امروز (چهارشنبه، ۵ عقرب) در غرب کابل با برگزاری یک گردهمایی از طالبان خواستند که معاشات آنان و سایر کارمندان دولتی را بپردازند، در غیر این صورت، فاجعه انسانی رخ خواهد داد. این در حالی است که گفته می‌شود اخیرا یک معلم در کابل به دلیل فقر دست به خودکشی زده‌ و یک ملازم مکتب در بدخشان بر اثر گرسنگی جان باخته‌است.blankآنان در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند که با تسلط طالبان بر کشور، اقشار مختلف جامعه از جمله آموزگاران دچار بحران شدید مالی و اقتصادی شده‌اند.

در این قطع‌نامه آمده‌است که خودکشی یک آموزگار در شهر کابل و جان‌باختن ملازم یک مکتب در بدخشان، زنگ خطر از وقوع فاجعه‌ انسانی و مرگ تدریجی در سطح کشور است.

در این قطع‌نامه تأکید شده که در آستانه فرارسیدن زمستان، پرداخت‌نشدن به‌موقع معاشات آموزگاران و سایر کارمندان دولتی منجر به فاجعه‌ انسانی خواهد شد.

آنان گفته‌اند که طالبان به عنوان حاکم کنونی افغانستان باید معاشات آموزگاران و سایر کارمندان دولت را پرداخت کنند.

این آموزگاران گفته‌اند که سه ماه می‌شود هنوز معاشی دریافت نکرده‌اند.

آنان از سازمان ملل متحد هم خواسته‌اند که نظام آموزشی افغانستان را به فراموشی نسپارد و به کمک و همکاری بشردوستانه‌ خود در حمایت از آموزگاران افغانستان ادامه دهد.

معلمان از نهادهای ملی و بین‌المللی همکار معارف افغانستان هم خواسته‌اند که در شرایط کنونی حمایت و همکاری‌شان را با آموزگاران دریغ نکنند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر آموزگاران و سایر کارمندان دولتی هنوز معاش‌شان را دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر فقر و بیکاری در کشور به طور بی‌سابقه‌ای گسترش یافته‌ و سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که شمارش معکوس برای وقوع یک فاجعه انسانی در کشور آغاز شده‌است.

در همین حال، گزارش‌ها هم حاکی است که مردم از فقر و تنگدستی مجبور به فروش کودکان خود می‌شوند و دست‌کم در یک مورد اعلام شده که ۸ کودک دو تا ۸ ساله در کابل بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند. همچنین خبرهای تکان‌دهنده‌ای درباره خودکشی شماری از کارمندان پیشین دولت، معلمان و اعضای سابق نیروهای مسلح به دلیل فقر منتشر شده‌است.

همچنین به تازگی گزارش شده که یک ملازم مکتب در بدخشان به دلیل گرسنگی جان باخته‌است.

مطالب مرتبط