بشار اسد: شکست امریکا در افغانستان زمینه‌ساز جنگ‌های جدید می‌شود

بشار اسد؛ رییس جمهوری سوریه با انتقاد از جنگ‌های درازمدت امریکا در افغانستان و عراق می‌گوید که شکست ایالات متحده «شکست‌ها و جنگ‌های جدیدی» به دنبال خواهد داشت.blank

آقای اسد که روز چهارشنبه، ۵ عقرب در یک مرکز نظامی سوریه سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما باید فرض کنیم که پس از شکست ایالات متحده در افغانستان و عراق جنگ‌ها و شکست‌های جدیدی رخ خواهد داد.»

او افزود که امریکا چند تریلیون دالر در افغانستان هزینه کرد؛ اما مردم نمی‌دانند که این‌همه پول را به کی دادند. به گفته او، این پول‌ها به ملت افغانستان داده نشد؛ بلکه خرج شرکت‌های امریکایی، ارسال اسلحه و تجهیزات جنگی شد.

رییس جمهوری سوریه گفت که مطابق تفکرات امریکایی، جنگ یعنی دالر و آن‌هم به نفع شرکت‌های امریکایی.

او با بیان این موضوعات گفت که نتیجه می‌گیریم که امریکا جنگ‌های تازه‌ای را در دنیا آغاز خواهد کرد و شکست‌های بیش‌تری را به نام خود ثبت می‌کند.

بشار اسد از ایستادگی کشورها در برابر امریکا نیز ستایش کرد و از ارتش کشورش خواست تا در برابر هجوم ایستادگی کنند و موضع تهاجمی داشته‌باشد.

نیروهای امریکایی در ۳۱ آگست امسال و ۱۶ روز پس از سقوط افغانستان به دست طالبان به صورت کامل و آشفته افغانستان را ترک کردند. خروج عجولانه امریکا از افغانستان انتقادهای زیادی را به همراه داشته بسیاری تحلیل‌گران و رهبران کشورها آن را «شکست نظامی» تلقی می‌کنند.

مقام‌های امریکایی نیز اذعان کرده‌اند که در افغانستان شکست استراتژیک خورده‌اند؛ اما دلیل آن را عدم ایستادگی نیروهای امنیتی آموزش‌دیده افغان در برابر هجوم طالبان و لجاجت اشرف‌غنی برای بقای در قدرت خوانده‌اند.

بشار اسد در حالی از شکست نظامی امریکا در افغانستان و جنگ‌ها و شکست‌های تازه آن کشور سخن می‌گوید که امریکا در حال حاضر در خاک کشورش، پایگاه نظامی دارد، رژیم دمشق را غیرقانونی می‌داند و از نیروهای ضد دولتی که برای براندازی رژیم اسد می‌جنگند، حمایت می‌کند.

مطالب مرتبط