دو مقام طالبان خواستار توجه جهان به وضعیت اقتصادی افغانستان شدند

ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاونین ریاست الوزرای «امارت اسلامی» با نمایندگان خاص کشورهای آلمان و هالند برای افغانستان دیدار کردند. سران طالبان در این دیدار خواستار توجه جهان به وضعیت اقتصادی افغانستان شده‌اند.blankذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفته‌ که این دیدار امروز (پنجشنبه، ۲۷ عقرب) در ارگ انجام شده‌است.

به گفته مجاهد، ملا برادر در این دیدار با ارائه معلومات در مورد وضعیت جاری افغانستان، گفته‌است: «سرمایه‌های مسدودشده مربوط مردم افغانستان است و ما می‌خواهیم جامعه بین‌المللی به وضعیت اقتصادی افغانستان توجه کند، وگرنه تاثیرات منفی آن به همه می‌رسد.»

به نقل از سخنگوی طالبان، ‏مارکوس پوتزل؛ نماینده آلمان هم در این دیدار از تامین امنیت نهادهای دیپلماتیک سپاس‌گزاری کرده‌ و گفته‌است که کشورش در کنار مردم افغانستان باقی می‌ماند.

پوتزل گفته‌ که اخیراً صدراعظم آلمان برعلاوه کمک‌های قبلی آن کشور ۶۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشری را برای افغانستان اعلام کرده‌است.

مولوی حنفی هم در نشست با نمایندگان آلمان و هالند گفته‌است که طالبان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تا تهدیدی را از خاک افغانستان متوجه منطقه و جهان کند. حنفی افزوده‌است که طالبان در زمینه جلوگیری از کشت، قاچاق و پروسس مواد مخدر تلاش می‌کنند و همچنین به دنبال فراهم‌کردن اقتصاد بدیل با همکاری جامعه بین‌المللی برای کشاورزان هستند.

به تازگی دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی از افزایش هشت درصدی تولید تریاک در افغانستان خبر داده‌است. طبق گزارش این دفتر، قیمت مواد مخدر پس از تسلط طالبان افزایش یافته‌است.

حنفی در این نشست با بیان‌ این‌که امنیت کامل و شرایط لازم به‌خاطر سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده، از آلمان و هالند و سایر کشورها خواسته‌ تا در افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله معادن، انرژی و صحت سرمایه‌گذاری کنند.

این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است؛ اما برخی کشورها به خاطر کمک‌های‌ بشردوستانه و نگرانی امنیتی با دولت فعلی کابل ارتباط برقرار کرده‌اند.

مطالب مرتبط