وزارت داخله طالبان: برای پروسس چرس با شرکت آلمانی توافق شده، نه استرالیایی

پس از آن‌که شرکت استرالیایی، خبر توافق با طالبان برای ایجاد کارخانه پروسس چرس را تکذیب کرد، سخنگوی وزارت داخله «امارت اسلامی» این‌بار گفته‌است که در این مورد با یک شرکت آلمانی موافقت شده نه استرالیایی.blankسعید خوستی، امروز (پنج‌شنبه، ۴ قوس) در توییتی نوشته‌است که معینیت مبارزه با مواد وزارت داخله برای ایجاد کارخانه‌ پروسس چرس با شرکت سی‌فارم آلمان موافقت کرده‌است.

او گفته‌است که براساس این توافق، طالبان صرفا «بوته‌های بنگ» را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند و نه خود چرس را.

سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان روز گذشته اعلام کرد که معینیت مبارزه با مواد مخدر این وزارت‌ با ایجاد کارخانه‌ پروسس چرس توسط شرکت ادویه‌سازی استرالیایی «Cpharm» در افغانستان موافقت کرده‌است.

به گفته او، این شرکت استرالیایی قصد دارد در بخش تولید چرس در افغانستان ۴۳۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کند.

خوستی گفته‌بود که نماینده‌ شرکت «Cpharm» برای ایجاد کارخانه پروسس چرس، با مسئولان معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌ دیدار و گفتگو کرده و در این دیدار موافقت شده که تولیدات قانونی چرس در افغانستان را با این شرکت ادویه‌سازی قرارداد کنند.

شرکت استرالیایی سی‌فارم اما در بیانیه‌ای هرگونه توافق و قرارداد با طالبان را تکذیب کرد و گفت که سی‌فارم یک شرکت تولیدی نیست؛ بلکه صرفا مشاوره صحی ارائه می‌کند.

در افغانستان، چرس مصرف صنعتی ندارد؛ اما به عنوان یک ماده مخدر، مورد استفاده صدها هزار معتاد است.

از همین رو خبر توافق طالبان برای ایجاد کارخانه چرس در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد و برخی کاربران اقدام «امارت اسلامی» را به تمسخر گرفتند.

مطالب مرتبط