روز جهانی محو خشونت علیه زنان؛ گردهمایی اعتراضی زنان در یک خانه در کابل

گروهی از زنان در کابل به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، در یک خانه گردهمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند. آنان می‌گویند، طالبان در پی سرکوب زنان‌ هستند.blankزنان معترض در قطع‌نامه‌ شان گفته‌اند که طالبان تلاش می‌کنند تا هویت زنان را «محو» کنند.

آنان حکومت طالبان را استبدادی خوانده و گفته‌اند که این حکومت در پی سرکوب زنان است.

زنان معترض از جامعه‌ جهانی و سازمان ملل متحد خواسته‌اند که طالبان را مجبور به احترام‌گذاشتن به حقوق زنان کنند.

آنان گفته‌اند که جامعه‌ جهانی محدودیت‌ها بر طالبان را تا زمان رعایت حقوق زنان توسط این گروه نباید بردارند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به یوناما نیز به مناسبت ۲۵ نوامبر مصادف با روز جهانی محو خشونت علیه زنان در اعلامیه‌ای گفته‌است که جامعه جهانی باید به صداها و تجربیات زنان و دختران افغان گوش دهد.

به گفته این نهاد، خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به دلیل محدودیت آزادی‌‌های آن‌ها به ویژه حق کار و آزادی گشت‌و‌گذار، بیش‌تر شده‌است.

عفو بین‌الملل هم به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان گفته‌است که جامعه بین‌المللی باید بر تعهد بلندمدت خود برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان پایدار بماند.

این در حالی است که با تسلط طالبان، زنان در افغانستان به حاشیه رانده شده و در حال حاضر نه دختران می‌توانند به مکتب و دانشگاه بروند و نه زنان از حق کار در دولت برخوردار اند‌.

زنان در کابل و برخی ولایات بارها در اعتراض به سیاست طالبان تظاهرات کرده‌اند؛ اما وزارت داخله طالبان که از سوی سراج‌الدین حقانی اداره می‌شود، این‌گونه تظاهرات را «غیرقانونی» می‌داند. در برخی موارد اعتراض زنان به خشونت کشیده شده و یا هم توسط نیروهای طالبان از هم پاشیده‌است.

مطالب مرتبط