ایجاد «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» توسط طالبان

مقام‌های «امارت اسلامی» می‌گویند که کمیسیونی را برای «بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرده‌اند.blankقاری حافظ ذاکرالله؛ از مقامات طالبان در گفتگو با ایندپندنت فارسی گفته‌است که این کمیسیون تحت عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان افغانستان تصمیم می‌گیرد.

او افزوده‌ که به‌زودی، ساختار و فعالیت‌های این نهاد به گونه رسمی اعلام می‌شود. قاری حافظ ذاکرالله خودش در راس این کمیسیون قرار دارد.

او اضافه کرده‌است: «از یک ماه پیش بدین‌سو، گفتگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.»

رسانه‌های طالبان طی روزهای اخیر از دیدار مقام‌های طالبان و بزرگان شیعه گزارش داده‌بودند.

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در یکی از این دیدارها گفته‌بود که افغانستان خانه مشترک همه اقوام است و «آغوش امارت اسلامی برای همه باز است».

او گفته که طالبان تلاش دارند که «زمینه خدمت افغان‌های کارآ را فراهم کنند».

این در حالی است که طالبان دولتی را تشکیل داده که همه اعضای آن طالب و عمدتا پشتون هستند و هیچ جایگاهی برای سایر اقوام افغانستان به ویژه شیعیان هزاره در نظر نگرفته‌ نشده‌است.

ترکیب دولت واکنش‌های منفی گسترده‌ای را برانگیخته و تاکنون هیچ کشوری این دولت را به رسمیت نشناخته است. طالبان اما می‌گویند که دولت آن‌ها فراگیر و همه‌شمول است و در آن نمایندگان همه اقوام و اقشار، سهم و نقش دارند.

مطالب مرتبط