آژانس زنان سازمان ملل: موضع طالبان در قبال زنان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد شده‌است

آژانس زنان سازمان ملل متحد در گزارشی درباره نقض صریح حقوق زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که موضع‌گیری‌های مبهم طالبان در قبال حقوق زنان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد شده‌است.blankدر گزارش تازه این آژانس زیر عنوان “هشدار جنسیتی” آمده‌است که با وجود تضمین‌های مکرر طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان افغان، شواهد گسترده‌ای بدست آمده‌است که آن‌ها در سراسر کشور با محدودیت‌‌های جدی مواجه هستند.

آژانس زنان سازمان ملل گفته‌است که یافته‌های این نهاد از سراسر افغانستان حاکی از آن است که از زمان تسلط طالبان، زنان و دختران در افغانستان به شکل روز‌افزونی با محدودیت‌های جنسیتی روبرو هستند تا حدی که آزادی بیان، آزادی سفر، دسترسی به خدمات فوری نجات، دسترسی به اطلاعات، تحصیلات، کار و دسترسی به فرصت‌های معیشتی را برای آن‌ها بسیار مشکل ساخته‌است.

در این گزارش همچنین تاکید شده‌است که موضع‌گیری‌های مبهم طالبان در قبال حقوق زنان در افغانستان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد در زمینه احقاق حقوق آن‌ها شده‌است.

این گزارش تاکید می‌کند که حقوق دختران و زنان افغان با هم پیوند دارند و برای ارتقای آن در سطح گسترده به اقدامات فوری نیاز است.

آژانس زنان سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است که زنان افغان نه به عنوان قربانی، بلکه باید به عنوان شرکای برابر به رسمیت شناخته شوند تا در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور شریک باشند.

همچنین سازمان ملل می‌گوید، سرمایه‌گذاری و حمایت از مشارکت زنان در امور بشردوستانه به عنوان یک امر ضروری برای رفع نیازهای زنان و دختران افغان باید صورت بگیرد. به پیشنهاد این سازمان باید از فضاهای امن که توسط زنان تشکیل شده باشد، حفاظت شود و زنان به طیف وسیعی از خدمات فوری و نجات دست یابند.

آژانس زنان سازمان ملل متحد در ادامه خواستار ایجاد یک مکانیسم مستقل نظارت بر حقوق بشر برای انجام تحقیقات و گردآوری اسناد و شواهد در مورد حقوق زنان افغانستان شده و آن را برای حصول اطمینان از پاسخگویی مطابق به قوانین بین‌المللی حقوق بشر ضروری خوانده است.

این سازمان گفته است که برای حمایت از زنان افغان، مأموریت حقوق بشر سازمان ملل متحد (یوناما) باید بر نظارت بر حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان تمرکز بیشتر کند.

با تسلط طالبان، زنان می‌گویند به حاشیه رانده شده و بارها در اعتراض به این موضع تظاهرات کرده‌اند. در حال حاضر وزارت داخله طالبان که از سوی سراج‌الدین حقانی اداره می‌شود، این‌گونه تظاهرات را «غیرقانونی» می‌داند و زنان معترض در روزهای اخیر گردهمایی خود را در خانه‌ها برگزار می‌کنند.

مصطفی محمودی

مطالب مرتبط