سازمان ملل: افغان‌ها با موجی از گرسنگی و فقر روبرو هستند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) می‌‌گوید تقریباً همه مردم افغانستان به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند. این نهاد گفته است که فروپاشی اقتصاد افغانستان، می‌تواند منجر به بروز فاجعه در سال آینده شود.blank

به گزارش رویترز، تامسون؛ فیری یک سخنگوی برنامه غذای سازمان ملل روز سه شنبه (۲۳ قوس) در جنوا به خبرنگاران گفت که بررسی‌های WFP نشان می‌دهد که ۹۸ درصد از افغان‌ها به اندازه کافی غذا نمی‌خورند و از هر ۱۰ خانواده هفت خانواده به قرض گرفتن غذا متوسل می‌شوند که آنها را به عمق فقر سوق می‌دهد.

قطع کمک‌های خارجی پس از تسلط طالبان، اقتصاد شکننده افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است؛ در شرایطی که قیمت مواد غذایی، سوخت و سایر کالاهای اساسی به سرعت در حال افزایش است.

تامسون فیری در نشستی در جنوا گفت: «بحران مارپیچ اقتصادی، درگیری و خشکسالی باعث شده است که یک خانواده معمولی اکنون به سختی می توانند با آن کنار بیایند. ما کارهای زیادی برای جلوگیری از تبدیل شدن این بحران به یک فاجعه داریم.»

برنامه جهانی غذا تا کنون در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیون افغان و تنها در ماه نوامبر به هفت میلیون افغان کمک‌های غذایی ارائه کرده است. در سال آینده، این کشور قصد دارد کمک های خود را به ۲۳ میلیون نفر در تمام ولایات افغانستان افزایش دهد.

فیری گفت: «ما نمی توانیم هیچ لحظه ای را تلف کنیم. کارگردان وضعیت را کاملاً وخیم توصیف می‌کند. او می گوید که این موجی از گرسنگی و فقر است».

نادا النشیف؛ معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز به طور جداگانه گفت که خانواده‌های افغان با «فقر و گرسنگی شدید» مواجه هستند و بسیاری از آنها به اقدامات ناامیدکننده از جمله کار کودکان، ازدواج زودهنگام و حتی فروش کودکان رو آورده‌اند.

مطالب مرتبط