عفو بین‌الملل: جنایت‌های زمان منتهی به سقوط حکومت افغانستان بررسی شود

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در ماه‌های منتهی به سقوط حکومت پیشین افغانستان، خون‌ریزی‌های زیاد و جنایات مکرر صورت گرفته‌است که باید از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی بررسی شود.blankاگنس کالامارد؛ دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل گفته‌است که در ماه‌های منتهی به سقوط حکومت غنی، شفاخانه‌ها، منازل مسکونی، مکاتب و دکان‌ها به صحنه جنایت تبدیل شده‌بود و مردم مرتب در چنین مکان‌هایی کشته و زخمی می‌شدند.

عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود نیز گفته‌است که نظامیان امریکایی و نیروهای امنیتی حکومت سابق افغانستان، همگی مسئول آسیب به غیرنظامیان عنوان شده و از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌است که بررسی عملکرد نیروهای امریکایی و سربازان حکومت پیشین را هم در تحقیقات خود راجع به جرایم جنگی در افغانستان شامل کند.

به گفته این سازمان، مردم افغانستان بیش از حد رنج کشیده‌اند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته و غرامت دریافت کنند.

در گزارش تازه عفو بین‌الملل که زیر نام «جنایات جنگی و آسیب به غیرنظامیان در جریان سقوط افغانستان به دست طالبان» منتشر شده، آمده‌است که برخلاف ادعای طالبان در مورد انتقال آرام قدرت به این گروه، مردم افغانستان یک‌بار دیگر بهای تحولات تازه را با خون‌شان پرداخته‌اند.

در این گزارش، شکنجه، اعدام‌های فرا‌قضایی و کشتار افراد توسط نیروهای طالبان در مراحل پایانی جنگ و همچنین تلفات غیرنظامیان در جریان حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی افغان و امریکایی مستند‌سازی شده‌است.

طبق این گزارش، جنگجویان طالبان در جریان تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های جولای و و آگست سال جاری، اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان پیشین نیروهای امنیتی و کسانی را که طرفدار دولت تشخیص می‌دادند، در حملات انتقام‌جویانه شکنجه کرده و به قتل می‌رساندند.

این گزارش همچنین به دستگیری ۲۰ تن در پنجشیر در ششم سپتامبر اشاره کرده و گفته‌است که این افراد دو روز در قفس کبوتر زندانی بودند و از سوی افراد طالبان شکنجه شده‌اند. طبق گزارش، این افراد حتی به آب، غذا و خدمات درمانی دسترسی نداشته‌اند.

عفو بین‌الملل در این گزارش از کشتار مردم اسپین بولدک و غزنی توسط طالبان اشاره کرده و گفته‌است که طالبان در غزنی و دایکندی به قتل عام قوم هزاره دست زده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل می گوید که هنوز ابعاد کامل کشتارها در سراسر افغانستان آشکار نشده‌است؛ زیرا طالبان در بسیاری از مناطق، خدمات مخابراتی را قطع یا خیلی محدود کرده‌بودند.

گزارش تازه این سازمان بخش دیگری از آسیب و تلفات غیرنظامیان در ماه‌های پایانی حکومت پیشین افغانستان را حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان و امریکایی می‌داند.

عفو بین‌الملل همچنین گفته‌است که در جریان عملیات زمینی نیروهای امنیتی حکومت سابق هم شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند و همین‌طور در جریان عملیات هوایی نیز به غیرنظامیان آسیب زیادی وارد شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که استفاده از هاوان در حمله به مناطق مسکونی که حملات بدون تفکیک به شمار می‌رود، می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.

این در حالی است که طالبان، محتوای یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری را مردود می‌دانند و امریکا نیز به تازگی اعلام کرده که به دلیل کشتار ۱۰ عضو یک خانواده از جمله ۷ کودک در حمله‌ای هوایی در کابل تنها یک روز پیش از تکمیل عملیات انتقال، هیچ‌کس مجازات نخواهد شد. این در حالی است که پنتاگون پیش‌تر آن را «اشتباهی غم‌انگیز» توصیف کرده‌بود.

مطالب مرتبط