دیده‌بان حقوق‌بشر دستورالعمل تازه طالبان را زندانی‌کردن زنان خواند

دیده‌بان حقوق بشر از دستورالعمل تازه طالبان درباره محدویت بر سفر زنان انتقاد کرده و آن را زندانی‌کردن زنان خوانده‌است.blankطبق این دستورالملل زنان در مسافرت طولانی نیاز به محرم دارد و همچنین باید حجاب را رعایت کنند.

هدر بار؛ معاون مدیر حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفته‌است: “این نظم جدید اساساً… بیشتر در جهت زندانی کردن زنان است”.

بار افزوده‌است که این محدویت “فرصت‌هایی را بر زنان می‌بندد که بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند، یا بتوانند در صورت مواجهه با خشونت در خانه، فرار کنند”.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این دستورالعمل که در نامه‌ای به رانندگان موترهای مسافربری ابلاغ شده به آنها گفته شده‌است که از شنیدن موسیقی هنگام سفر و سوارکردن زنان «بی‌حجاب» خودداری کنند.

این نامه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

احمدالله وثیق؛ معاون سخنگوی طالبان با تایید صحت این نامه گفته‌است که این دستورالعمل جنبه «توصیه» دارد و «دستوری» نیست.

طبق این دستورالعمل، «به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها همراه نباشد، نباید اجازه سواری داده شود».

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از رانندگان وسایل نقلیه خواسته‌است که تنها زنان با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند.

در دوره قبلی حکومت طالبان، هم زنان در داخل شهرها بدون محرم شرعی اجازه بیرون رفتن از خانه را نداشتند.

این در حالی است که امروز صدمین روزی بود که دختران بالاتر از صنف ششم در اکثر ولایات از مکتب بازمانده‌اند.

همچنین پس از تسلط طالبان زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند.

مطالب مرتبط