طالبان: ادعای عدم رسیدگی به حقوق زنان تبلیغات منفی است

یکی از سخنگویان طالبان می‌گوید، ادعای سازمان دیده‌بان حقو‌ق بشر مبنی بر این‌که «امارت اسلامی» به حقوق زنان رسیدگی نمی‌کند، پروپاگندا و تبلیغات منفی است.blankانعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان، امروز (دوشنبه، ۶ جدی) در توییتی نوشته‌است که طالبان به حقوق همه اتباع کشور اعم از مردان و زنان متعهد است و «حق کار ‌و تعلیم آن‌ها در چوکات شریعت اسلامی مصون است».

دیده‌بان حقوق بشر اخیرا از دستورالعمل تازه طالبان درباره محدویت بر سفر زنان انتقاد کرده و آن را زندانی‌کردن زنان خوانده‌است.

طبق این دستورالعمل، زنان در مسافرت طولانی نیاز به محرم دارند و همچنین باید حجاب را رعایت کنند. در غیر این صورت، رانندگان نباید آن‌ها را سوار کنند.

هدر بار؛ معاون مدیر حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفته‌است: «این نظم جدید اساساً… بیش‌تر در جهت زندانی کردن زنان است.»

بار افزوده‌است که این محدودیت «فرصت‌هایی را بر زنان می‌بندد که بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند، یا بتوانند در صورت مواجهه با خشونت در خانه، فرار کنند».

این در حالی ‌است که زنان و دختران پس از به قدرت‌رسیدن طالبان با محدودیت‌های مختلفی در زمینه تحصیل، فعالیت و کار هم روبه‌رو شده‌اند.

مطالب مرتبط