عمران خان: اعطای تابعیت به سرمایه‌گذاران نباید به یک کشور محدود شود

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است که اعطای تابعیت این کشور به تاجران و سرمایه‌گذاران نباید به یک کشور محدود شود و در مورد تمام سرمایه‌گذاران خارجی سیاستی یک‌سان در نظر گرفته شود. این در حالی است که وزیر دولت و رییس هیات سرمایه‌گذاری پاکستان اعطای شهروندی به سرمایه‌گذاران افغان را برای جذب سرمایه گذاری بیش‌تر در این کشور مطرح کرده‌بود.blankداون نیوز به نقل از عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان نوشته‌است که بسیاری از کشورها از جمله عربستان سعودی، ترکیه و چین سیاست‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته‌اند تا بتوانند سرمایه‌گذاری در کشورشان را افزایش دهند.

عمران خان در نشستی زیر نام هسته هماهنگی بین وزارتی (AICC) که به ریاست او برگزار شده‌بود، گفته‌است که سیاست پاکستان در خصوص اعطای شهروندی به سرمایه‌گذاران خارجی باید مساوی باشد و نباید این سیاست به کشوری محدود شود.

نشست AICC به ریاست عمران خان با حضور وزرای امور داخله، خارجه، مالیه، مشاور امنیت ملی و مقامات عالی‌رتبه نیروهای مسلح و رئیس هیات سرمایه‌گذاری پاکستان برگزار شده‌است.

رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند که در این نشست به اتباع افغان مقیم پاکستان و یا کسانی که پس از تسلط طالبان می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، بیش‌تر توجه شده‌است.

محمد ازفر احسن؛ وزیر دولت و رییس هیات سرمایه‌گذاری پاکستان ایده اعطای تابعیت به سرمایه‌گذاران افغان را به منظور جذب سرمایه‌گذاری از افغانستان مطرح کرده‌است. او در این نشست گفته که پاکستان می‌تواند با دعوت از سرمایه‌گذاران افغان و سایر سرمایه‌گذاران خارجی، از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی بهره‌مند شود.

عمران خان از این طرح استقبال کرده و بر سیاستی یک‌سان در این زمینه تاکید کرده‌است.

اما یک مقام وزارت داخله به داون گفته‌است: «اگر سیاستی در رابطه با سرمایه‌گذاران افغان وجود داشته‌باشد، دولت کنونی تحت رهبری طالبان با آن مخالفت خواهد کرد. این باید یک سیاست باز باشد.»

ازفر احسن؛ رییس هیات سرمایه‌گذاری پاکستان، گفته‌است: «ما از همه طرف به چنین سیاستی نگاه می‌کنیم و ضروری است که از همه گزینه‌ها در جایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دسترس است استفاده کنیم… اما همه‌چیز باید تحت چارچوب قانونی ملی و بین‌المللی باشد.»

او افزوده‌است: «این سیاست نباید فقط به اتباع افغانستان محدود شود؛ بلکه باید یک ساختار گسترده و نظام‌مند برای تسهیل سرمایه‌گذاران دارای جایگاه قانونی و متعلق به هر نقطه از جهان باشد.»

پیش از این پاکستان گفته‌بود که هر شهروند خارجی که بتواند یک میلیون دالر در پاکستان سرمایه‌گذاری کند، این کشور به او سند شهروندی خواهد داد.

مطالب مرتبط