پروژه تاپی در ماه سپتامبر «آغاز می‌شود»

وفا حاجی‌اف؛ معاون وزیر خارجه ترکمنستان بر بهبود وضعیت امنیتی افغانستان تاکید کرده و گفته‌است که ترکمنستان کار روی پروژه تاپی را در ماه سپتامبر آغاز می‌کند.blankبه گزارش خبرگزاری دولتی باختر، معاون وزیر خارجه ترکمنستان این موضوع را در دیدار با شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل مطرح کرده‌است.

حاجی‌اف وضعیت امنیتی افغانستان را خوب خوانده و بر اهمیت کار مشترک افغانستان و ترکمنستان تاکید کرده‌است.

از سوی دیگر، شیرمحمد عباس استانکزی از کمک‌های بشردوستانه ترکمنستان به افغانستان قدردانی کرده و راه ترانزیتی میان ترکمنستان، افغانستان و پاکستان را برای اتصال با آسیای جنوبی مهم خوانده‌است.

این در حالی ‌است که پروژه تاپی از سال‌ها به این‌سو در حد یک رویا باقی مانده و کار آن به سرانجام نرسیده‌است.

در همین حال، وفا حاجی‌اف؛ معاون وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با رییس و اعضای هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات نیز گفته‌است که افغانستان از امنیت خوبی برخوردار است و گفتگوها برای استملاک زمین‌های مسیر تاپی جریان دارد. او ابراز امیدواری کرده که این پروژه در سال جاری میلادی در افغانستان آغاز شود.

او از هرات به مثابه دروازه ورودی پروژه تاپی یاد کرده و گفته‌است: «ما از امکانات و تجهیزات این ولایت برای پیش‌برد امورات پروژه تاپی استفاده می‌کنیم.»

آقای حاجی‌اف همچنین گفته‌است که در سال جاری میلادی کار پروژه تاپی در داخل ترکمنستان پایان خواهد یافت. به گفته او، همزمان با ختم کار در داخل ترکمنستان، کار لوله‌کشی در افغانستان نیز آغاز خواهد شد.

او وعده کرده‌است که با مکانیزم مشخصی برای توزیع گاز برای مردم هرات تهیه خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این پاکستان گفته‌بود که پروژه تاپی به خاطر مسایل امنیتی در افغانستان متوقف است. به گفته مقام‌های اسلام‌آباد تا زمانی که مشکلات امنیتی وجود داشته باشد، امکان ادامه کار پروژه تاپی در قلمرو افغانستان وجود ندارد.

مطالب مرتبط