امریکا: امیدواریم روسیه صلح را انتخاب کند

وندی شرمن؛ معاون وزارت خارجه امریکا، گفته است که روسیه از میان دیپلماسی و رویارویی یکی را انتخاب کند.blankمعاون وازارت خارجه امریکا بعد از برگزاری گفت‌وگوهایی میان ناتو و روسیه در بروکسل گفته است: «امیدوارم روسیه صلح را انتخاب کند.»

الکساندر گروشکو؛ معاون وزارت خارجه روسیه، در مقابل گفته است که ناتو نمی تواند درخواست های مسکو را دستچین کند.

او گفته است که فضایی برای کار مشترک روسیه و ناتو وجود ندارد.

درخواست های روسیه شامل عدم عضویت اوکراین در ناتو می شود.

خانم شِرمَن اما تاکید کرد که امریکا و سایر اعضای ناتو هرگز با رد درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو موافقت نخواهند کرد چون به گفته او این پیمان نظامی سیاست درهای باز را دنبال می کند. یکی از اهداف تصریح شده در قانون اساسی اوکراین پیوستن به ناتو است.

او گفت: «روسیه، بیش از هر چیز، باید تصمیم بگیرد آیا واقعا نگرانی اش مسائل امنیتی است، که در این صورت باید وارد تعامل شود، یا اینکه همه این حرف‌ها بهانه بود»

او گفت که آمریکا و ناتو برای هر سناریویی آماده می شوند.

به گزارش بی بی سی، خانم شرمن گفته است اعضای ناتو مجموعه ای از موضوعات را پیشنهاد کرده اند که می توان از طریق آنها گفتگو با روسیه را ادامه داد. این موضوعات از جمله شفافیت درباره مانورهای نظامی، کاهش تهدیدهای فضایی و مجازی و پرداختن به موضوع مهار و جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای هستند.

معاون وزیرخارجه روسیه، الکساندر گروشکو، روز چهارشنبه گفت روسیه حاضر است درباره تسلیحات تهاجمی خود و محل آنها با ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا صحبت کند اما تاکید کرد که بدتر شدن رابطه ناتو و روسیه تبعات سنگینی برای امنیت اروپا به دنبال خواهد داشت.

هشدار او منعکس کننده سخنان ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بود که گفت «خطری واقعی در مورد مناقشه مسلحانه در اروپا وجود دارد.»

آقای استولتنبرگ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت پل زدن میان اختلافات دو طرف آسان نخواهد بود اما اینکه روسیه و اعضای ناتو دور یک میز نشسته اند و درباره موضوعات مهمی گفتگو کرده اند نشانه ای مثبت است.

دبیرکل ناتو گفت روسیه برای تعهد به گفتگوهای بیشتر آماده نیست اما در مجموع از ادامه دیپلماسی حمایت می کند.

هیات روسی در جریان جلسه روز چهارشنبه با نمایندگان ۳۰ عضو ناتو گفت‌وگو می کرد. هدف این جلسه کاهش شمار نیروهای روسیه است که در مرز با اوکراین مستقر شده‌اند.

این دومین تلاش دیپلماتیک این هفته برای حل اختلافات گسترده دو طرف بود. روز پنجشنبه هم گفت و گوهایی در سازمان امنیت و همکاری در اروپا در وین انجام خواهد شد که در اوکراین در آن شرکت خواهد کرد.

اعضای ناتو بارها گفته‌اند که درخواست‌های روسیه را که شامل توقف هرگونه گسترش ائتلاف به طرف شرق می‌شود، نمی‌پذیرند.

مطالب مرتبط