گوردون براون: مردم افغانستان از گرسنگی می‌میرند

گوردون براون؛ نخست‌وزیر پیشین بریتانیا با ابراز نگرانی از وضعیت دشوار مردم افغانستان گفته‌است که مردم از گرسنگی می‌میرند و رها کردن این مردم از نظر اخلاقی یک اشتباه بزرگ است.blankنخست‌وزیر پیشین بریتانیا در مقاله‌ای که در روزنامه گاردین منتشر شده، نوشته‌است که این نظم جهانی نوینی است که خودخواهانه و از نظر اخلاقی ناقص ‌است: «کشورها در ناسیونالیسم محدود «اول امریکا»، «اول بریتانیا»، «اول چین»، «اول روسیه»، «اول قبیله من» و ژئوپلیتیکی گرفتار شده که تحریم‌های نظامی و اقتصادی را بر غذا برای گرسنگان ترجیح می‌دهد.»

او افزوده‌است که حتی پس از کمک ۳۰۸ میلیون دالری امریکا در ۱۲ جنوری، ائتلاف متشکل از ۳۵ کشور به رهبری ایالات متحده که به مدت ۲۰ سال تحت عنوان کمک به مردم افغانستان بر افغانستان حکومت کرد، هنوز تنها یک‌چهارم پول را اختصاص داده‌است؛ در حالیکه کودکان در افغانستان در فصل سرما از گرسنگی می‌میرند.

براون از کشورهای غربی خواسته‌است که راهی برای کمک به مردم افغانستان پیدا کنند تا اطمینان حاصل شود که پول وارد افغانستان می‌شود و بانک‌ها می‌توانند معاش آموزگاران و کارکنان صحی را پرداخت کنند.

براون در این یادداشت نوشته‌است که امروز مردم افغانستان‌ محکوم به فقر و تهی‌دستی هستند.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در عین حال نوشته‌است که هیچ چیز نباید از محکومیت سرکوب طالبان، نقض حقوق‌ بشر و کشتارهای فراقانونی این گروه کم ‌کند.

او افزوده‌است که به شرط تغییر قابل ‌ملاحظه در موضع طالبان، به عنوان مثال در مورد حقوق زنان و دختران برخی از تحریم‌های اقتصادی باید کاهش یابد. به گفته او، «اگر کشتار متوقف شود و دولت فراگیرتری وجود داشته‌باشد، کمک‌های توسعه‌ای می‌تواند آغاز شود.»

او همچنین خواستار برگزاری نشستی با حمایت سازمان ملل در مورد کمک به مردم افغانستان شده و تاکید کرده‌است که در این زمینه به وزیر خارجه‌ بریتانیا و رییس اتحادیه اروپا نامه نوشته‌است.

او تأکید کرده‌است: «پشت‌کردن به مردم افغانستان شرمی خواهد بود که جهان آزاد تا ابد با خود خواهد داشت.»

این در حالی ‌است که پس از خروج امریکا، سقوط نظام و روی کار آمدن طالبان اقتصاد افغانستان در حالت فروپاشی قرار گرفته و فقر و گرسنگی میان مردم بیش از هر زمان دیگر بیش‌تر شده‌است.

مطالب مرتبط