کمبود کارمند مسلکی در حکومت طالبان؛ عمران خان خواستار اعزام نیروی متخصص به افغانستان شد

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان برای جلوگیری از بحران بشری بر فرستادن نیروی متخصص در بخش‌های مختلف از جمله طب، تکنالوژی معلوماتی و حسابداری در افغانستان تاکید کرده‌است. این در حالی است که گفته می‌شود طالبان برای مدیریت حکومت با کمبود شدید کارمند فنی مواجه است و می‌خواهد از پاکستان کمک بخواهد.blankنخست‌وزیر پاکستان، روز جمعه، ۲۶ جدی در نشست کمیته مقامات ارشد اپکس از درخواست اخیر سازمان ملل متحد برای کمک به مردم افغانستان استقبال کرده و گفته‌ که نیاز است جامعه جهانی و سازمان‌های کمک‌رسان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بحران بشری در افغانستان کمک‌های بیشتری فراهم سازند.

عمران خان با اشاره به وضعیت افغانستان گفته‌است: «در مواقع ضروری افغان‌ها را رها نخواهیم کرد.»

دفتر نخست‌وزیر پاکستان نوشته ‌ست که او بر گسترش همکاری‌های پاکستان در زمینه‌های راه آهن، معادن، داروسازی و رسانه‌ با افغانستان تاکید کرده‌است.

این در حالی است که نیویارک‌تایمز به تازگی گزارش داده که حکومت طالبان با مشکل کمبود کارمندان مسلکی مواجه بوده و به دنبال دریافت کمک از پاکستان است.

نیویورک‌تایمز گفته‌است که طالبان با گذشت پنج ماه از تسلط بر افغانستان هنوز با چالش‌ حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کنند و کمبود کارمند و نیروی اداری یکی از مشکلات است. به نوشته این روزنامه، مقام‌های طالبان برای حل این مشکل به پاکستان می‌روند و کارمند استخدام می‌کنند.

در این گزارش آمده‌است که مشاغل دولتی به عنوان حمایت، به جنگجویان طالبان و آن‌عده افرادی داده می‌شود که در آرامش در پاکستان زندگی می‌کنند؛ اما همه آن‌ها مهارت‌های مسلکی مورد نیاز برای کار را ندارند.

بر اساس این گزارش نیویارک‌تایمز، مقامات طالبان برای پر کردن این خلأ به پاکستان رجوع کرده و می‌خواهند از جنگجویان پیشین طالبان که در دو دهه اخیر در پاکستان زندگی می‌کردند استفاده کنند.

نیویارک‌تایمز گزارش می‌دهد که اکثر ملاهایی که اکنون طالبان آنان را در پست‌های حکومتی می‌گمارند، تحصیلکرده مدرسه‌های دارالعلوم حقانیه در پاکستان اند.

یکی از این افراد، خیال‌محمد غیور است. او ۲۰ سال پیش در دوره اول حاکمیت طالبان یکی از مقامات وزارت دفاع بود که پس از ورود امریکا به افغانستان به پاکستان فرار کرد و در جنوب غرب این کشور خانه خرید و نانوا شد.

مطالب مرتبط