امریکا: روسیه به دنبال بهانه برای اشغال اوکراین است

مقامات امریکا می‌گویند که روسیه با آغاز عملیات تحریک آمیز کیف به دنبال بهانه برای اشغال اوکراین است.ناتو و آمریکا نگران اشغال اوکراین از سوی روسیه‌اند.یک سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع امریکا گفته که عوامل روسیه عملیاتی را آغاز کرده‌اند که در آن با انجام اقداماتی تحریک آمیز به اسم کیف بهانه و مستمسکی برای اشغال اوکراین بیافرینند.

موضع امریکا در پی یک هفته تلاش دیپلماتیک روسیه و ناتو برای کاهش تنش میان دو طرف است.

روز جمعه اوکراین روسیه را متهم کرد که در حمله سایبری به بیش از ده وب‌سایت دولتی دست دارد.

به گزاری بی بی سی، در پی هک شدن این سایت‌ها پیامی بر آن‌ها پدیدار شد که به اوکراینی‌ها هشدار می‌داد خود را برای بدترین وضعیت آماده کنند.

دسترسی به اعلب این سایت‌ها ظرف چند ساعت برقرار شد..

امریکا و ناتو این حمله را محکوم کردند. روسیه واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

جان کیربی؛ سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران از برنامه روسیه سخن گفت: «روسیه گروهی از عوامل خود را از پیش مستقر کرده تا در یک صحنه آرایی عملیاتی را به اسم اوکراین جعل کنند که در آن روس زبان‌ها در اوکراین هدف حمله قرار گرفته‌اند تا بهانه‌ای برای اشغال اوکراین داشته باشند.»

وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای گفت اقدامات مشابهی از سوی نیروهای روسی که در ترنس نیستریا مستقرند صورت گرفته است.

ترنس‌نیستریا، یا فرا نیستر، باریکه‌ای ازخاک میان روز نیستر و مرز اوکراین است که در پی جنگی کوتاه در سال ۱۹۹۲ از مولداوی جدا شد و به صورت منطقه‌ای خود مختار اداره می‌شود.

دمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین این گزارش‌های بی‌اساس خوانده است.

پیش از پنتاگون، جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم در گفتگو با خبرنگاران همین اتهام‌ها را علیه روسیه تکرار کرده بود.

روسیه برنامه ریزی برای اشغال اوکراین را رد می‌کند اما به دنبال تضمین ناتو در قبال عدم پذیرش عضویت اوکراین است.

به ندرت پیش می‌آید آمریکا داده‌های اطلاعاتی مشخص را اینگونه علنی می‌کند.

اما دولت جو بایدن به وضوح تصمیم ‌گرفته جلوی هرگونه ادعای روسیه مبنی بر جنگ‌طلبی اوکراین را پیشاپیش بگیرد

سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت امریکا می‌خواهد همه دنیا بداند که اشغال چگونه روی می‌دهد چرا سناریوی آن طبق عملکرد پیشین روسیه در اشغال کریمه نوشته شده است.

چنین موضع‌گیری به ویژه بعد از یک هفته گفتگوهای فشرده دیپلماتیک میان آمریکا ناتو و رسیه قابل توجه است.

آقای کربی گفت دولت امریکا هنوز معتقد است زمان برای دیپلماسی وجود دارد اما بر این باور است که ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه تصمیم نهایی خود را درباره اشغال اوکراین گرفته است.

روسیه تاکید کرده چنین قصدی ندارد اما ظاهرا امریکا همزمان با انتظار برای حرکت بعدی آقای پوتین، قصد ساکت نشستن ندارد و درعین حال مسکو را تهدید کرده که در صورت اشغال اوکراین با تحریم‌های اقتصادی و تبعات سخت دیگر روبرو خواهد شد.

مطالب مرتبط