بانک مرکزی پاکستان از گشایش صندوق کمکی به افغانستان «خودداری کرد»

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که بانک مرکزی این کشور از گشایش صندوق کمکی به افغانستان خودداری کرده و از حکومت پاکستان خواسته‌است که تصمیم خود را در این زمینه دوباره بررسی کند. این در حالی ‌است که دولت پاکستان تصمیم به ایجاد یک صندوق برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی از پاکستان و دیگر کشورها برای افغانستان گرفته‌بود.blankروزنامه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان، امروز شنبه، ۲۵ جدی گزارش داده‌است که بانک مرکزی آن کشور از وضع تحریم بر اسلام‌آباد در صورت بازگشایی این صندوق از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواسته‌است که تصمیم خود در این زمینه را بررسی کند.

منابع بلندپایه دولتی به اکسپرس تریبیون گفته‌اند که بانک مرکزی این کشور درخواست دولت برای افتتاح صندوق کمکی به افغانستان را با این توصیه که ممکن است این تصمیم با توجه به تعهدات پاکستان تحت میثاق‌های بین‌المللی و برنامه اقدام FATF بازنگری شود، رد کرده‌است.

دولت پاکستان تصمیم گرفته‌بود که این حساب بانکی را برای دریافت کمک‌های نقدی از پاکستان و دیگر کشورها برای «کمک به مردم افغانستان» برای رفع نیازهای فوری بشردوستانه بازگشایی کند.

پیش‌تر، وزارت مالیه پاکستان نیز به بانک مرکزی این کشور دستور بازگشایی فوری این حساب بانکی را داده‌بود.

حامد یعقوب شیخ؛ وزیر مالیه پاکستان به اکسپرس تریبیون گفته که موضوع گشایش صندوق کمک مالی به افغانستان در حال بررسی است تا اطمینان حاصل شود که پاکستان به‌طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده‌است.

وزارت مالیه پاکستان مشاهدات بانک مرکزی این کشور را به وزارت امور اقتصادی، وزارت عدلیه و وزارت امور خارجه پاکستان ارجاع داده‌است تا موضوع را بررسی کرده و آن را در کابینه مطرح کند.

این در حالی است که افغانستان پس از خروج امریکا و روی کار آمدن طالبان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار گرفته‌است.

با این حال، مشخص نیست که هدف پاکستان از جمع‌آوری پول به بهانه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان، تامین نیازهای مالی طالبان است یا مقابله واقعی با فاجعه انسانی در افغانستان. پاکستان از سال‌ها پیش تاکنون به دلیل حمایت مالی از تروریزم تحت فشار گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF قرار دارد.

مطالب مرتبط