تاکید طالبان بر بهبود وضعیت اقتصادی: «به خیرات بیگانگان وابسته نباشیم»

مقامات حکومت طالبان بر تلاش جمعی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید می‌کنند و می‌گویند که برای رسیدن به وضعیت اقتصادی بهتر باید «سخت کار کنیم» و «به خیرات بیگانگان وابسته نباشیم».blankمولوی خیرالله خیرخواه؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در نشست هفته جمع‌آوری مالیات گفت که کشور با تحریم مواجه است و در این مرحله نیاز است برای تقویت اقتصاد کشور از هر راه ممکن استفاده شود. او گفت: «بیایید این خانه (کشور) را باهم به ابتکار خود بسازیم، اشتباه نکنیم، تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیریم و به خیرات بیگانگان وابسته نباشیم.»

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود که برای رسیدن به «آزادی و نظام اسلامی و همه آرمان‌ها و اهداف» گام‌های اساسی برداشته شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان نیز با تاکید بر توسعه اقتصادی کشور گفت: «ملت‌های هوشیار برای توسعه اقتصادی کشورشان سخت کار می‌کنند تا مالیات بپردازند. این وظیفه و مسئولیت مشترک ماست که برای بهبود اقتصاد و بهبود اقتصاد تلاش کنیم.»

او مالیات را ستون فقرات یک کشور توصیف کرد و افزود که مردم باید برای پرداخت مالیات خود بیش‌تر تلاش کنند.

در همین حال، عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس‌الوزارای حکومت طالبان گفت: «ما در مرحله انتقال قرار داریم، در کشور ما ۲۰ سال بیش‌ترین عواید به جیب‌های شخصی می‌رفت و قبل از تحول اکثریت مسئولین منافع شخصی را دنبال می‌کردند.»

او تاکید کرد که پول ملت ضایع نمی‌شود و دولت از آن برای رشد اقتصادی کشور استفاده خواهد کرد.

حنفی تاکید کرد که در صورت شکایت در جمع‌آوری عواید و دیگر بخش‌های مالیاتی، مسئولان در این زمینه با جدیت برخورد خواهند کرد.

این در حالی است که با روی کار آمدن طالبان، کمک‌های خارجی قطع و میلیاردها دالر سرمایه افغانستان منجمد شده‌است.

در حال حاضر افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار گرفته و به نظر می‌رسد که طالبان افزایش عواید و مالیات را برای بهبود وضعیت اقتصادی روی دست گرفته‌است. مردم اما از وضع مالیات سنگین، شکایت دارند و می‌گویند «عشر» طالبان با میزان درآمد و وضعیت بازار همخوانی ندارد؛ زیرا اکثر مردم قادر به پرداخت آن نیستند.

از سوی دیگر، شورای علمای شیعه نیز پیش‌تر با اشاره به اختلاف فقهی در این زمینه، خواستار عدم جمع‌آوری «عشر» از سوی حکومت طالبان از اهل تشیع شده‌بود.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. بیشترین کمک ها بنام های تدارکات و قرار داد ها و معاش های خیالی در جیب افراد و اشخاص انتقال یافت که نماینگر دزدی هایشان تهیه بلند منزل ها در شهر ها و به خصوص شهر کابل و اعمار شهرک ها توسط باند های معاقیای می باشد حالا مسئولیت دولتمندان است تا مالیه آن را ذره ذره حساب کرده و به حساب دولت انقال دهند تا دست گدائی دراز نشود.