سراج‌الدین حقانی: چین برای شناسایی طالبان همکاری کند

سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان در دیدار با وانگ یو؛ سفیر چین در کابل گفته است که این کشور برای شناسایی بین‌المللی طالبان همکاری کند.blankبه نقل از اعلامیه وزارت داخله، سفیر چین در این دیدار که عصر امروز (شنبه، ۲۵ جدی) انجام شده از ادامه کمک‌های کشورش اطمینان داده و گفته است: «چین برخلاف سایر کشورها، می‌خواهد تمام کمک‌‌های بشردوستانه را از طریق امارت اسلامی توزیع کند و به این کار ادامه می‌دهد».

وانگ یو افزوده‌است که افغان‌ها حق دارند سیستمی را بر اساس ارزش‌های دینی و فرهنگی خود ایجاد کنند و چین متعهد است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

سفیر چین اضافه کرده‌است: «ما تجربه ۲۰ سال گذشته را داریم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که به افغان‌ها اجازه دهند تا حکومت دلخواه خود را تشکیل دهند و سعی در تحمیل افکار خارجی به افغان‌ها نداشته باشند زیرا افغان‌ها نسبت به افکار خارجی حساس هستند».

وانگ یو در ادامه گفته است که ایالات متحده در تمام مشکلات ۲۰ سال گذشته افغانستان مقصر است و باید مسئولیت بحران انسانی خود را بپذیرد و به مردم افغانستان کمک کند.

سفیر چین بر آزادی دارایی‌های مسدود‌شده تاکید کرده است و گفته است که امریکا با تحریم‌های اقتصادی انتقام شکست خود را می‌گیرد.

او همچنین اضافه کرده است که امریکا از دولت فراگیر در افغانستان، حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان به‌عنوان بهانه استفاده می‌کند.

سفیر چین علاوه کرده است که کشورش اما می‌خواهد با احترام به ارزش‌های دینی و فرهنگی با افغان‌ها برای ایستادن روی پای خودکار کند.

سرپرست وزارت داخله طالبان از کمک‌های بشردوستانه چین سپاسگزاری و از آن کشور خواسته است که «در این شرایط حساس به کمک های خود به مردم افغانستان ادامه دهد».

او با بیان اینکه چین به طالبان در شناسایی بین‌المللی کمک کند، تاکید کرده است که «امارت اسلامی» به وعده‌های خود به جهان و کشورهای همسایه که خاک افغانستان علیه کسی استفاده نمی‌شود عمل می‌کند.

مقام‌های طالبان پیش از این هم از چین برای شناسایی خود درخواست کمک کرده بودند. این در حالی است که با گذشت بیش از پنج ماه تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مطالب مرتبط