بازداشت سناتور پیشین هاییتی به اتهام شرکت در قتل رییس جمهور

پولیس هائیتی اعلام کرده است که یک سناتور پیشین این کشور را به اتهام مشارکت در قتل جوینل مویز؛ رییس‌جمهوری پیشین آن کشور بازداشت کرده است.blankگری دسروسیر؛ سخنگوی پولیس هائیتی در گفتگو با اسوشیتد پرس گفته است که جان جوئل جوزف؛ سناتور پیشین این کشور را در جامائیکا بازداشت کرده و اکنون در بازداشت‌گاه به سر می‌برد.

استفانی لیندسای؛ سرپرست پولیس جامائیکا، به اَسوشیتدپرس گفته که افراد دیگری نیز همراه با جوئل جوزف دستگیر شدند و مسئولان می‌کوشند وابستگی‌های خانوادگی آنان‌ را مشخص کنند.

او افزود این اشخاص سحرگاه شنبه دستگیر شدند، اما جزئیات بیشتری را در این زمینه ارایه نکرده است.

به گزارش ایندیپندنت، جوئل جوزف از سیاستمداران هائیتی و از مخالفان حزب رئیس جمهوری مقتول است. او دومین مظنونی است که در ارتباط با قتل رئیس جمهوری هائیتی در جامائیکا دستگیر می‌شود. مقام‌های جامائیکا در اواخر اکتبر ماریو آنتونیو پالاسیوس؛ نظامی پیشین کلمبیا، را دستگیر کردند. او چندی پیش به ایالات متحده امریکا مسترد شد و در انتظار برگزاری دادگاه است.

جوینل مویز، رئیس جمهوری پیشین هائیتی، در روز ۷ جولای ۲۰۲۱ در اقامتگاه خود در پورتو پرنس؛ پایتخت هائیتی، مورد حمله گروهی از کماندوهای مسلح قرار گرفت و کشته شد.

او اکتبر سال ۲۰۱۵ در انتخابات ریاست جمهوری هائیتی پیروز شد. اما نهاد نظارت بر انتخابات نتایج رأی‌گیری را باطل کرد. جوینل مویز بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد و در فبروری سال ۲۰۱۷ در مقام رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

نیویارک تایمز دسامبر ۲۰۲۱ در گزارشی احتمال داد که قتل این رئیس‌جمهوری به مبارزه او با مافیای مواد مخدر و پشتیبان سیاسی آن‌ها مرتبط باشد.

هائیتی در دریای کارائیب و در شرق کوبا و جامائیکا قرار دارد و بیش از یازده میلیون تن جمعیت دارد.

مطالب مرتبط