توافق طالبان و ترکمنستان؛ کار پروژه تاپی در ماه مارچ آغاز می‌شود

وزارت خارجه حکومت طالبان از گفتگوی هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی با مقامات ترکمنستان خبر داده، می‌گوید که دوطرف توافق کرده‌اند که کار پروژه تاپی در ماه مارچ آغاز شود.blankعبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان، امروز یک‌شنبه، ۲۶ جدی در رشته توییتی نوشته‌است که هیات بلندپایه طالبان به رهبری امیرخان متقی؛ سرپرست وارت خارجه به ترکمنستان سفر کرده و با مقامات ترکمنستان دیدار و گفتگو کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده‌ که در این دیدارها روی روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی، همکاری‌های امنیتی و آغاز پروژه‌های تاپی و تاپ گفتگو شده‌است.

به گفته بلخی، مقامات دوطرف توافق کرده‌اند که از افغانستان به‌عنوان مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود و گاز مایع، مواد معدنی و خوراکه و سایر اموال تجاری از همین مسیر انتقال یابد.

او همچنین گفته‌است که در این دیدار دوطرف بر برگزاری نشستی در مورد پروژه تاپی ‏به تاریخ ۲۲ ماه جاری میلادی در کابل تاکید کرده‌اند. به گفته او، قرار است کار پروژه تاپی و تمدید راه‌ آهن در ماه مارچ سال جاری افتتاح و عملاً آغاز شود.

پیش از این، وفا حاجی‌اف؛ معاون وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با شیرمحمد عباس استانکزی؛ معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان بر بهبود وضعیت امنیتی افغانستان تاکید کرده و گفته‌بود که ترکمنستان کار روی پروژه تاپی را در ماه سپتامبر آغاز می‌کند.

مقامات پاکستانی اما پیش‌تر گفته‌بودند که پروژه تاپی به خاطر مسایل امنیتی در افغانستان متوقف است. به گفته مقام‌های اسلام‌آباد تا زمانی که مشکلات امنیتی وجود داشته باشد، امکان ادامه کار پروژه تاپی در قلمرو افغانستان وجود ندارد.

مطالب مرتبط