سه عضو مجلس امریکا خواستار آزادسازی پول‌های افغانستان شدند

جیسن کرو و تام مالینوفسکی؛ دو عضو دموکرات و پیتر مایجر؛‌ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده،‌ با نشر نامه‌ای از جو بایدن؛ رییس ‌جمهوری امریکا خواسته‌اند که پول‌های منجمدشده افغانستان را آزاد کند.blankاین سه عضو مجلس نمایندگان امریکا گفته‌اند که افغانستان با بحران جدی اقتصادی روبه‌رو است و برای جلوگیری از بحران انسانی و پایان درد و رنج مردم افغانستان، نیاز است پول‌های منجمدشده افغانستان هرچه زودتر آزاد شود.

آن‌ها پول‌های منجمدشده افغانستان را بخشی از کمک‌های خارجی برای مردم افغانستان عنوان کرده‌اند که بعد از تسلط طالبان از سوی امریکا مسدود شده‌است.

در نامه این سه عضو مجلس امریکا آمده‌است: «زمانی که آخرین نیروی امریکایی افغانستان را ترک کرد، ایالات متحده تعهد کرد که افغانستان را تنها نمی‌گذارد. این اشتباهی است که ما قبلا مرتکب شدیم و پیامد سنگینی برای امنیت خود و همچنین مردم افغانستان داشت. ما باید به وعده خود پایبند باقی بمانیم و آنچه لازم است انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که پیشرفت‌های حاصل‌شده در ۲۰ سال گذشته از بین نمی‌رود.»

آن‌ها در نامه‌شان تاکید کرده‌اند: «ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که افغانستان بار دیگر به بستری برای سازمان‌های دهشت‌افگنی تبدیل شود که قصد کشتن امریکایی‌ها و حمله بر کشور ما را دارند.»

به گفته نمایندگان کنگره امریکا اگر وضعیت جاری در افغانستان مهار نشود «این سناریوی وحشتناک بیش‌تر محتمل خواهد شد».

پیش از این هم شماری از قانون‌گذاران امریکایی خواستار رهایی پول‌های افغانستان برای جلوگیری از بحران بشری شده‌بودند.

برنی سندرز؛ سناتور امریکایی نیز روز چهارشنبه، ۲۹ جدی گفت که افغانستان با فاجعه انسانی روبه‌رو است و برای جلوگیری از این بحران نیاز است پول‌های منجمد‌شده افغانستان فورا آزاد شود.

این سناتور امریکایی، در صفحه توییترش نوشت: «من از دولت بایدن می‌خواهم که فورا میلیاردها بودجه مسدودشده دولت افغانستان را برای کمک به جلوگیری از این بحران و جلوگیری از مرگ میلیون‌ها نفر آزاد کند.»

این در حالی‌ است که افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان دچار فروپاشی اقتصادی شده و هزاران نفر در حال حاضر با گرسنگی و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

مطالب مرتبط