رزمایش مشترک دریایی روسیه، چین و ایران در اقیانوس هند

رسانه‌های ایرانی از رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داده است. این رزمایش یک روز پس از پایان سفر ابراهیم رییسی؛ رییس‌جمهور ایران به مسکو انجام می‌شود. blankتلویزیون دولتی ایران روز جمعه، اول دلو گفته است که  نیروهای سه کشور با سلاح‌های کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی اهداف فرضی در دریا تیراندازی کردند و به تمرین عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق پرداختند.

از این مانور به عنوان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ یاد می‌شود و در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر صورت گرفته است.

مدت برگزاری این رزمایش هم سه روز اعلام شده است.

مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی این رزمایش با اعلام این خبر گفت که در مرحله اول، «یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام‌ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.»

به گفته او، در این رزمایش، « تمرین‌های تاکتیکی مختلفی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی» از جمله تمرین‌ها خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع ایرانی نوشته است: «در این رزمایش ۱۱ یگان نیروی دریایی و سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران شرکت داشته و همچنین سه یگان از روسیه و دو یگان نیروی دریایی چین.»

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه هم گفته است که رزم ناو واریاگ، از ناوگان اقیانوس آرام روسیه که حامل موشک کروز است، ناوشکن آدمیرال تربوتس مجهز به تجهیزات ضد زیردریایی و تانکر بوریس بوتاما در این مانور حضور دارند.

سه سال پیش، اولین مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه به مدت چهار روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد.

مطالب مرتبط