اتحادیه اروپا حضور حداقلی کارمندان خود در افغانستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا اعلام کرد که حضور فیزیکی خود را برای اهداف بشردوستانه در افغانستان از سر می‌گیرد، اما تاکید کرد که به طور رسمی دولت تحت رهبری طالبان را به رسمیت نمی شناسد.blankخبرگزاری رویترز بعد از ظهر جمعه، ۱ دلو به نقل از پیتر استانو؛ سخنگوی روابط خارجی کمسیون اروپا گفته است: « اتحادیه اروپا شروع به حضور حداقلی کارکنان هیئت بین‌المللی اتحادیه اروپا برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه و نظارت بر وضعیت بشردوستانه کرده است.»

این در حالی‌است که پس از تسلط طالبان در کابل، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای دیگر دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کردند.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی گفته بود که مقامات طالبان با اتحادیه اروپا به تفاهم رسیده اند که « رسما سفارت خود را با حضور دایمی در کابل باز کرده و عملاً فعالیت خود را آغاز کند.»

اما، سخنگوی اتحادیه اروپا در مورد بازگشایی دفتر رسمی این ماموریت چیزی نگفته است، اما افزوده است که شمار محدود از کارمندان اتحادیه‌ اروپا بر اساس اهداف بشری دوباره به افغانستان فرستاده می‌شود.

او گفت: « حضور حداقلی ما در کابل به هیچ وجه نباید به عنوان به رسمیت شناختن [طالبان]، شناخته شود. این موضوع نیز به وضوح به مقامات بالفعل اعلام شده است.»

وزارت خارجه ناروی هم روز جمعه گفته است که از نمایندگان طالبان در ۲۳ جنوری برای گفتگو با نمایندگان جامعه جهانی و اعضای جامعه مدنی افغانستان به اسلو دعوت کرده است.

بیش از چهار ماه از ایجاد حکومت طالبان می‌گذرد، اما تا هنوز هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ است، در حالیکه این کشورها متعهد شده‌اند برای رفع بحران اقتصادی و جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان به مردم کمک کند.

چند روز پیش اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۶۸٫۳ میلیون یور به افغانستان کمک می‌کند. این اتحادیه گفته بود که این کمک‌ها عمدتا از طریق نهادهای سازمان ملل متحد در بخش‌های صحت و معارف و کمک به نیازمندان مصرف خواهد شد.

مطالب مرتبط