روز نخست نشست اسلو؛ «تفاهم و همکاری تنها راه‌ حل بحران افغانستان است»

سخنگوی طالبان می‌گوید، در نخستین روز نشست نمایندگان طالبان با شماری از «شخصیت‌های افغان» در اسلو، پایتخت ناروی، بر تفاهم و همکاری مشترک میان طرف‌ها برای بیرون رفت افغانستان از بحران تاکید شده‌است.blankاین نشست امروز (یک‌شنبه، ۳ دلو) در حومه شهر اسلو، پشت دروازه‌های بسته برگزار شد.

در اعلامیه پایانی این نشست که توسط ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان منتشر شد، آمده است که اشتراک‌کنندگان نشست نظریات یکدیگر را با سعه‌ صدر و حوصله‌مندی شنیدند و روی وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند.

آنان همچنین افغانستان را خانه مشترک همه افغان‌ها خوانده و تاکید کرده که برای رفاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور تمام افغان‌ها مشترک کار می‌کنند.

طبق اعلامیه منتشرشده، اشتراک‌کنندگان نشست اسلو، تفاهم و همکاری مشترک را یگانه راه‌ حل تمامی مشکلات افغانستان دانسته‌اند و همه برگزاری اینگونه نشست‌ها را به نفع کشور خواندند.

اشتراک‌کنندگان از کشور ناروی برای مساعدکردن «چنین فرصت» سپاس‌گذاری کرده‌است.

اسلو میزبان نشست سه روزه میان هیأت طالبان و نمایندگان کشورهای غربی و جامعه مدنی افغانستان هستند.

قرار است فردا (دوشنبه، ۴ دلو) طالبان با نمایندگان ایالات متحده امریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا دیدار کنند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که در این نشست روی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و مبارزه با تروریزم گفتگو خواهد شد.

براساس آجندای وزارت امور خارجه ناروی، روز سه‌شنبه هم به گفتگوهای دوجانبه میان هیأت طالبان و مقامات ناروی اختصاص یافته است.

هنوز هیچ کشوری در جهان طالبان را که بالفعل قدرت را در کابل در دست دارد، به رسمیت نشناخته است و وزیر امور خارجه ناروی هم تأکید کرده است که این گفتگوها به معنی «مشروعیت دادن» یا «به رسمیت شناختن» طالبان نیست.

مطالب مرتبط