ملا برادر و ملا یعقوب «به روسیه رفته‌اند»

رحمت‌الله نبیل؛ رییس اداره امنیت ملی حکومت پیشین مدعی شده که ملا عبدالغنی برادر؛ معاون رییس الوزاری حکومت طالبان و ملا یعقوب؛ سرپرست وزارت دفاع اخیرا به طور محرمانه به روسیه سفر کرده‌اند. این در حالی است که امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در یک سفر رسمی به ناروی سفر کرده‌است.blankنبیل روز یک‌شنبه، ۳ دلو در توییتی نوشته‌است: «همزمان با حضور هیاتی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در ناروی، ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان اخیراً سفر محرمانه‌ای به روسیه داشته‌است.»

طالبان در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که هیات طالبان در اسلو گفته‌است که در نخستین روز نشست خود با شماری از «شخصیت‌های افغان» در پایتخت ناروی، بر تفاهم و همکاری مشترک میان طرف‌ها برای برون‌رفت افغانستان از بحران تاکید شده‌است.

این نشست روز (یک‌شنبه، ۳ دلو) در حومه شهر اسلو، پشت دروازه‌های بسته برگزار شد.

در اعلامیه پایانی این نشست که توسط ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان منتشر شده، آمده‌است که اشتراک‌کنندگان نشست، نظریات یکدیگر را با سعه‌ صدر و حوصله‌مندی شنیدند و روی وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند.

آنان همچنین افغانستان را «خانه مشترک همه افغان‌ها» خوانده و تاکید کردند که برای رفاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور تمام افغان‌ها مشترکا کار می‌کنند.

طبق اعلامیه منتشرشده، اشتراک‌کنندگان نشست اسلو، تفاهم و همکاری مشترک را یگانه راه‌ حل تمامی مشکلات افغانستان دانسته‌ و برگزاری این‌گونه نشست‌ها را به نفع کشور خوانده‌اند.

اشتراک‌کنندگان از کشور ناروی برای مساعدکردن «چنین فرصتی» سپاس‌گزاری کرده‌اند.

اسلو میزبان نشست سه روزه میان هیأت طالبان و نمایندگان کشورهای غربی و جامعه مدنی افغانستان است.

این نشست با حاشیه‌های فراوان نیز همراه بوده‌است. از جمله اعتراض گسترده کنش‌گران اجتماعی و فعالان مهاجران در ناروی علیه حکومت طالبان و نیز سخنان صریح و ضد طالبانی هدا خموش؛ نماینده زنان معترض در این نشست که از کابل به ناوری سفر کرده‌است. خانم خموش در ابتدای سخنان خود وزیر خارجه طالبان را مجبور کرد که برای رسیدگی به وضعیت زنان و دختران بازداشت‌شده افغان به مقامات طالبان در کابل زنگ بزند و خواهان آزادی آنان شود؛ کاری که امیرخان متقی در نهایت انجام داد و پس از آن خانم خموش به سخنرانی پرداخت و در آن جامعه بین‌المللی را مسئول بخشی از «جنایاتی» دانست که اکنون در افغانستان جریان دارد. او همچنین وزیر خارجه ناروی را برای دعوت از امیرخان متقی به عنوان یک مقام تحت تحریم‌های بین‌المللی به کشورش مورد سؤال قرار داد.

مطالب مرتبط