عفو بین‌الملل خواستار لغو محدودیت آموزش دختران از سوی طالبان شد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید طالبان دختران بالای ۱۲ سال را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند. این سازمان از طالبان خواسته که به دختران اجازه آموزش بدهند.blankبخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل، امروز دوشنبه، ۴ دلو از نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که طالبان باید مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند.

این سازمان گفته‌است که از تعطیلی مکاتب دخترانه در افغانستان ۱۲۹ روز می‌گذرد؛ اما طالبان با وجود فشارهای جهانی زنان را از دسترسی به حقوق‌شان از جمله حق آموزش محروم کرده‌است که این کار از نظر این سازمان، آینده تحصیلی دختران را از بین می‌برد.

عفو بین‌الملل بر ایستادگی در کنار دختران افغان تاکید کرده و گفته‌است که باید از طالبان خواست تا مانع آموزش و تحصیل دختران افغان نشوند.

این سازمان محدودیت طالبان بر آموزش دختران را محکوم کرده‌است.

در همین حال، یک عضو این سازمان نیز گفته‌است که در نشست اسلو آموزش دختران باید یک پرسش مهم باشد و از طالبان در آن نشست تضمین گرفته شود که ممنوعیت تحصیل و آموزش دختران را حذف کنند.

این در حالی ‌است که پس از روی کار آمدن طالبان، دختران بالای ۱۲ سال در اکثر ولایات از رفتن به مکاتب محروم شده‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گتفگو با آسوشیتدپرس گفته‌بود که در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه باز خواهند شد.

اما فعالان حقوق زن به تعهدات طالبان در مورد زنان به دیده شک می‌نگرند و معتقد اند که به تعهدات طالبان اعتماد نمی‌شود.

مطالب مرتبط