سرکوب اعتراضات زنان؛ نویسنده ترکی: «سکوت رسانه‌های بین‌المللی کر کننده است»

الیف شافاک؛ نویسنده مشهور ترک از سرکوب اعتراضات زنان در افغانستان توسط طالبان و خاموشی رسانه‌های بین‌المللی در این زمینه انتقاد کرده و گفته‌است: «سکوت رسانه‌های بین‌المللی کرکننده است.»blankاین نویسنده ترک که آثار معروفی مانند رمان «ملت عشق» را نوشته، گفته‌است که زنان افغان در حین اعتراض از سوی طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه می‌شوند.

به گفته او، طالبان برای متوقف‌کردن اعتراضات زنان از وسایل برقی و اسپری مرچ استفاده می‌کنند.

شافاک گفته‌است که دو فعال زن توسط طالبان ربوده شده‌اند؛ اما جهان در این زمینه خاموشی اختیار کرده‌است.

این در حالی است که گفته می‌شودد هفته گذشته طالبان شبانه بر خانه شماری از معترضان زن در کابل هجوم برده و دو تن از معترضان را به همراه شماری از بستگان‌شان بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده‌اند.

عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری این دو فعال حقوق زن از سوی طالبان شد و هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در این زمینه خواستار وضاحت طالبان شده‌است.

به تازگی ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته‌است که طالبان حق دارند مخالفان خود را سرکوب و زندانی کنند.

براساس گزارش‌ها، هدا خموش؛ از فعالان حقوق زن که برای اشتراک در نشست اسلو به ناروی رفته‌است در سخنرانی‌اش از امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان خواسته که به کابل زنگ بزند و دستور دهد سه فعال زن فورا آزاد شوند.

طالبان اما می‌گویند که در جستجوی یافتن زنان گمشده هستند و آن‌ها را بازداشت نکرده‌اند.

مطالب مرتبط