دومین روز نشست اسلو؛ گفتگوی هیات طالبان با کشورهای غربی آغاز شد

هیات طالبان در دومین روز نشست گفتگوی اسلو با کشورهای غربی دیدار و گفتگو می‌کند. این اولین نشست رسمی طالبان با کشورهای غربی در اروپا است که از زمان به قدرت رسیدن این گروه، صورت می‌گیرد. blankقرار است طالبان در این گفتگو مساله آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان در بانک‌های خارجی را مطرح کند.

افزون بر آن، قرار است در این نشست موضوع حقوق بشر، بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی گفتگوی دو طرف باشد.

عبدالطیف نظری؛ معاون وزارت اقتصاد طالبان و عضو هیات طالبان در اسلو در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است: « شاهد یک تنش خفته هستیم که تاکنون قدرت‌های غربی، پس از خروج آمریکا و ناتو حاضر به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان نشده‌اند.»

شفیع الله اعظم؛ عضو دیگر هیات طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: « ما از آنها می‌خواهیم که دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند و مردم عادی را به دلیل گفتمان سیاسی مجازات نکنند.»

او افزوده است: «به دلیل گرسنگی، به دلیل زمستان مرگبار، فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از افغان‌ها حمایت کند، نه اینکه آنها را به خاطر اختلافات سیاسی‌شان مجازات کند.»

انتظار می‌رود که در این گفتگوها نمایندگان کشورهای غربی نیز بر اهمیت یک تشکیل دولت فراگیر طالبان و احترام به حقوق بشر تأکید کنند.

روز گذشته وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که قرار است توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با هیات طالبان در اسلو؛ پایتخت ناروی، روی تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان گفتگو کنند.

این وزارت روز یک‌شنبه، ۳ دلو با نشر خبرنامه‌ای گفته است که گفتگوی توماس وست و هیات طالبان قرار است فردا دوشنبه، ۴ دلو برگزار شود.

وزارت خارجه امریکا، تشکیل حکومت فراگیر را از محوری‌ترین مورد برای گفتگوی دو طرف عنوان کرده و گفته است که در این دیدار روی مواردی مثل بحران اقتصادی و انسانی، دسترسی زنان به آموزش و کار نیز تمرکز خواهد شد.

این وزارت همچنین گفته است که در این نشست روی مبارزه با تروریزم و نگرانی از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز گفتگو خواهد شد.

مطالب مرتبط