کودتای نظامی در بورکینافاسو؛ ارتش رئیس‌جمهوری را برکنار کرد

ارتش بورکینافاسو در غرب افریقا می‌گوید قدرت را در این کشور به دست گرفته و رُش کابوره؛ رئیس جمهوری را برکنار کرده‌است.blankاعلامیه ارتش را یک افسر نظامی در تلویزیون دولتی قرائت کرد و در آن از وخامت اوضاع امنیتی به عنوان دلیل اقدام ارتش یاد کرد.

در بیانیه ارتش آمده‌است که آقای کابوره نتوانسته مردم را متحد کند و به شکلی موثر به بحران امنیتی که «همه شالوده‌های کشور ما را می‌کند» رسیدگی کند.

در این بیانیه آمده‌است که پارلمان و دولت منحل و قانون اساسی معلق شده‌اند، با این حال قول «بازگشت به نظم قانون اساسی» در «مدت زمانی مناسب» را می‌دهد.

ارتش همچنین اعلام کرد که مرزهای بورکینافاسو را بسته است.

رُش کابوره به دلیل ناکامی در ریشه‌کن کردن شورش منتسب به اسلام‌گرایان با نارضایتی فزاینده‌ای روبه‌رو بوده‌است.

معلوم نیست که او اکنون کجاست؛ اما افسری که خبر را اعلام کرد گفت که کلیه بازداشتی‌‌ها در یک محل امن به سر می‌برند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل این کودتا را محکوم کرد و از ارتش خواست از آقای کابوره «حفاظت و از سلامت جسمی او اطمینان حاصل کند».

نیروهای شورشی روز یک‌شنبه خواستار اخراج روسای ارتش و اختصاص منابع بیش‌تری برای نبرد با پیکارجویان مرتبط با داعش و القاعده شدند.

حزب «جنبش مردمی پیشرفت (پی ام پی)» پیش‌تر گفت که هم آقای کابوره و هم یک وزیر دولت از تلاش برای سوءقصد جان به در برده‌اند.

رُش کابوره در سال ۲۰۱۵ در انتخاباتی که آزاد و منصفانه توصیف شد سر کار آمد.

بورکینافاسو اکنون سومین کشور در غرب افریقا است که در سال‌های اخیر با کودتای نظامیان روبه‌رو می‌شود. گینه و مالی با تحریم‌های اکوواس روبه‌رو شده‌اند تا نظم قانون اساسی را احیا کنند.

مطالب مرتبط