عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری زنان معترض شد

سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواسته که در صورت بازداشت تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل؛ از زنان معترض در کابل، آنان را فورا و بدون قید‌وشرط آزاد کند.blankاین سازمان، امروز (سه شنبه، ۵ دلو) در رشته‌ توییتی درباره بازداشت این دو زن معترض قویا ابراز نگرانی کرده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده‌است که فعالان زن در کابل ادعا کرده‌اند که طالبان تمنا و پروانه را بازداشت کرده و شکنجه می‌کنند.

این سازمان افزوده‌است: «طالبان به‌عنوان حاکمان بالفعل باید فوراً این رویداد را بررسی کرده و این فعالان زن را در صورت بازداشت، فورا و بدون قیدوشرط آزاد کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته‌است که طالبان به‌جای انکار بازداشت تمنا و پروانه، باید محل نگه‌داری آنان را فاش کنند.

به تازگی دیبرا لاینز؛ نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان (رییس یوناما) هم در دیدار با سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان از رهبری این گروه خواسته‌است که ناپدیدشدن دو زن معترض در کابل را بررسی کند.

طبق اعلامیه نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) دیبرا لاینز همچنین از طالبان خواسته‌است که آزادی این دو زن معترض را تضمین کنند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای طالبان هفته گذشته شبانه بر خانه‌های زنان معترض در کابل هجوم برده و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

ویدیویی از تمنا زریاب پریانی؛ یکی از معترضان زن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست ‌می‌شود که از هجوم طالبان به خانه‌اش فریاد می‌کشد.

او در این ویدیو می‌گوید که افراد طالبان پشت دروازه خانه‌اش آمده و به دنبال بازداشت او هستند.

طالبان اما این گزارش‌ها تکذیب می‌کنند و بازداشت زنان معترض را اتهام بی‌اساس می‌خوانند.

با این حال دفتر سازمان ملل پیش‌تر از طالبان خواسته‌بود تا اطلاعاتی در مورد محل نگه‌داری این زنان ارائه کنند.

پس از وضع محدودیت‌های طالبان در برابر زنان، شماری از زنان پیوسته از سیاست‌های طالبان انتقاد کرده و دست به اعتراض زده‌اند.

این زنان خواستار رفع محدودیت و تامین حقوق‌شان شده‌اند.

مطالب مرتبط