نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان برگزار می‌شود

هیأت معاونت سازمان ملل‌ متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید قرار است فردا (چهارشنبه، ۵ دلو) جلسه‌ شورای امنیت این سازمان درباره وضعیت افغانستان برگزار شود.

blank
شورای امنیت

انتظار می‌رود ناروی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، نتیجه نشست سه روزه اسلو درباره افغانستان را در این نشست ارائه کند.

یوناما در خبرنامه‌ای گفته‌است که در این نشست آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل‌، دیبرا لاینز، نماینده ویژه او برای افغانستان و آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه ناروی به شورای امنیت در مورد نشست اسلو معلومات ارائه می‌کنند.

این در حالی ‌است که اسلو؛ پایتخت ناروی، طی سه روز اخیر، میزبان هیأتی بلندپایه از طالبان به رهبری امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه، حکومت ناروی و نمایندگانی از کشورهای اروپایی و امریکا، علاوه بر نمایندگان جامعه مدنی افغانستان است.

پیش‌تر وزیر خارجه ناروی گفته‌بود که برگزاری این نشست، نمایان‌گر به‌رسمیت شناختن دولت طالبان نیست؛ اما تاکید کرده‌بود که جامعه جهانی «ناگزیر است با گروهی که کنترل افغانستان را در دست دارد، گفتگو کند.»

نشست اسلو که از سه روز قبل درباره وضعیت افغانستان آغاز شده، امروز به کار خود پایان می‌دهد. حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی این نشست خوانده شده‌است.

گفتنی ‌است که این نخستین نشست مقام‌های طالبان با نمایندگان اروپا و امریکا در یک کشور غربی است.

مطالب مرتبط