طالبان: بازگشت مقامات پیشین در صحنه سیاست امکان‌پذیر نیست

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان می‌گوید که در تعریف حکومت همه شمول «مشکل» وجود دارد. این در حالی‌است که آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد به تازگی در نشست شورای امنیت این سازمان خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شده است.blankسخنگوی طالبان در گفتگو با بی بی سی، بازگشت مقام‌های پیشین در حکومت را غیر ممکن خوانده و گفته است که این چیزی نیست که «مردم افغانستان بخواهند.»

مجاهد افزوده است: « اگر همه‌شمولی به معنای بازگرداندن کسانی است که ۲۰ سال اینجا حکومت کردند، آن چیزی نیست که مردم افغانستان می‌خواهند، این خواستی است که خلاف میل مردم افغانستان است.»

مجاهد تأکید کرده که بازگشت مقام‌های حکومت قبلی به‌نام حکومت همه‌شمول در صحنه سیاست افغانستان امکان‌پذیر نیست.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز در نشست اسلو گفته است: «اگر معنای فراگیر این باشد که همه قوم‌ها در حکومت باشند که هست. اگر معنایش این است که همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت باشند که هست.»

اما منتقدان حکومت طالبان و کارشناسان می‌گویند، همه اعضای کابینه و مقام‌های طالبان مرد و اکثر شان مردان میان‌سال مذهبی و از یک قوم هستند.

روز گذشته دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان خواستار ایجاد دولت فراگیر و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها شدند.

طالبان اما می‌گویند اگر هدف جامعه جهانی بازگرداندن مقام‌های دولت پیشین باشد، امکان پذیر نیست.

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به بحران اقتصادی و عدم دسترسی درصد عظیمی از مردم افغانستان به خدمات ابتدایی گفته است که «افغانستان به نخ آویزان است».

او از کشورهای جهان خواسته است تا جواز عمومی را برای مراودات و معاملات مورد نیاز تمام فعالیت‌های حقوق بشری برای افغانستان صادر کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۷ دلو در نشست شورای امنیت این سازمان بر تعلیق هر گونه قوانین یا شرایطی که روند کمک‌رسانی را محدود می‌کند، تاکید کرده و گفته است که میلیون‌ها نفر در افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند، آموزش و خدمات اجتماعی در آستانه فروپاشی هستند.

گوترش افزوده است: «ضرورت است تا مقررات و شرایطی را که نه تنها اقتصاد افغانستان بلکه عملیات نجات بخش ما را در هم فشرده است، به تعلیق درآوریم.»

مطالب مرتبط