نماینده افغانستان در سازمان ملل: حساب‌های بانکی مقام‌های حکومت پیشین مسدود شود

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که حساب‌های بانکی مقام‌های حکومت اشرف‌غنی که در فساد و اختلاس دخیل بوده‌اند، مسدود شود.blankاو در سخنرانی خود در این نشست که روز چهارشنبه (۶ دلو) درباره افغانستان برگزار شد، افزوده است که دارایی‌های افغانستان که به‌گونه غیرقانی به حساب‌های مقام‌های حکومت پیشین انتقال داده شده، ضبط و منجمد شود.

فایق تأکید کرده است که مقام‌های حکومت اشرف‌غنی باید محاکمه و حساب‌ده شوند.

او گفته است: «این غیرمنصافه است که ۲۸ میلیون مردم افغانستان گرسنه‌اند و مادران به‌خاطر زنده‌ماندن اطفال‌شان را می‌فروشند؛ اما این فاسدان در خانه‌ها و ویلاهای تجملی در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند».

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته است که به مقام‌های حکومت پیشین پناهندگی، اجازه فعالیت سیاسی و حتی صحبت‌کردن درباره‌ افغانستان را نیز ندهد؛ زیرا این امر به گفته او، احساسات مردم و منافع ملی کشور را جریحه‌دار ساخته و در نهایت به تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی آسیب می‌رساند.

او در حالی خواستار مسدودشدن حساب‌های بانکی مقام‌های حکومت اشرف‌غنی در بانک‌های خارجی شده است که طالبان حساب‌های آنان در بانک‌های داخلی را در اوایل سقوط کابل مسدود کرده بودند. طالبان اما تاکنون درباره مصادره دارایی مقام‌های حکومت پیشین و یا هم فعال‌شدن حساب‌های آنان چیزی نگفته‌اند.

اکثریت‌ مقام‌های پیشین از جمله خود آقای غنی متهم به دزدی میلیون‌ها دالر دارایی‌ عامه هستند.

مطالب مرتبط