چهارمین دور مذاکرات روسیه و اوکراین امروز برگزار می‌شود

چهارمین دور مذاکرات صلح بین دولت‌های روسیه و اوکراین، امروز (دوشنبه ۲۳ حوت) برگزار می‌شود. این در حالی است که علیرغم تلاش‌ها برای صلح، جنگ به شدت ادامه دارد و هزاران نفر از دوطرف کشته‌ شده‌اند.

blank

بربنیاد گزارش‌ها، آنتون گراشچنکو؛ مشاور وزیر داخله اوکراین، از دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین خبر داده و گفته‌است که قرار است این دور بین دو کشور امروز (دوشنبه ۲۳ حوت) ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی آغاز شود.

پیش‌تر میخائیلو پودولیاکگ مذاکره‌کننده اوکراینی نیز گفته‌بود که مذاکرات آخر هفته «سازنده» بوده و امید به پیش‌رفت دیپلماتیک افزایش یافته‌است.

به نقل از بی‌بی‌سی، مذاکرات جداگانه‌‌ای نیز امروز بین امریکا و چین برگزار خواهد شد. واشنگتن اعلام کرده که نسبت به ارسال کمک پکن به روسیه نگران است.

این در حالی ا‌ست که چند روز قبل نیز وزیر خارجه اوکراین با وزیر خارجه روسیه گفتگو داشت. در آن ملاقات دیمتیرو کولبا؛ وزیر خارجه اوکراین با سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه گفته‌بود که در این مذاکرات به پیش‌رفتی در زمینه آتش‌بس در جنگ اوکراین دست نیافته‌اند و افزوده‌بود که خواسته‌های مطرح‌شده از سوی وزیر خارجه روسیه به معنی تسلیمی اوکراین است.

وی افزوده‌بود که شهر ماریوپل با بدترین بحران بشری مواجه است و ساکنان شهر در هوای بسیار سرد، بدون برق، آب و گاز در محاصره نظامی روسیه گرفتار شده‌اند. وزیر خارجه اوکراین روسیه را متهم کرده که به توافق برای ایجاد کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان متعهد نبوده و به پیشنهادهای اوکراین برای آتش‌بس ۲۴ ساعته به منظور نجات غیرنظامیان پاسخ نداده‌است.

از سوی دیگر دیمتیرو کولبا گفته‌بود: «می‌خواهم تکرار کنم که اوکراین تسلیم نشده‌است، تسلیم نمی‌شود و تسلیم نخواهد شد.»

وحشی‌گری باید متوقف شود
در همین حال، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه‌ امریکا حمله‌ موشکی روسیه بر یک پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز پولند را محکوم کرده و گفته‌است که این «وحشی‌گری» باید متوقف شود.

آنتونی بلینکن در واکنش به حمله‌ موشکی روسیه بر پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز پولند خواهان توقف جنگ شد. وی امروز دوشنبه (۲۳ حوت) از روسیه خواست که به حمله‌هایش پایان دهد.

بربنیاد گزارش‌ها در این حمله، ۳۵ تن جان باخته و بیش از ۱۳۴ نفر دیگر، زخم برداشته‌اند. روسیه گفته‌است که در این حمله جنگ‌جویان خارجی نیز کشته شده‌اند.

مطالب مرتبط